Dobra komunikacja spółek jest fundamentem rynku kapitałowego

Nasz coroczny ranking bazujący na głosach instytucji oraz indywidualnych inwestorów pozwala wyłonić prymusów, a maruderów motywuje do poprawy.

Publikacja: 25.03.2024 04:30

Dobra komunikacja spółek jest fundamentem rynku kapitałowego

Foto: AdobeStock

To już dziesiąta edycja rankingu relacji inwestorskich. Pod lupę bierzemy firmy z WIG30. Zwycięzców wyłaniamy w dwóch częściach: poprzez głosy czytelników i indywidualnych inwestorów, oddawane w ankiecie internetowej (rusza 25 marca na parkiet.com), oraz przez ankietę rozsyłaną do instytucji finansowych. Wyniki opublikujemy 12 kwietnia.

Jak było wcześniej

Punkty przyznawane są w skali od 1 do 6. Co do zasady wyższe noty spółkom wystawiają instytucje niż drobni inwestorzy. Średnia ocena z dziewięciu edycji w pierwszej części badania wynosi 4,1, a w drugiej 3,1.

W poprzednich latach skład pierwszej dziesiątki (w obu częściach badania) był stosunkowo stabilny. W 2023 r. zarządzający i analitycy najlepiej ocenili IR w LPP, Banku Millennium i Asseco Poland. Firmy te również w poprzednich latach wypadały bardzo dobrze. W pierwszej dziesiątce w 2023 r. znalazły się też: Kruk, Grupa Kęty, Santander BP, Dino, PZU, Bank Handlowy, Pekao oraz Orange Polska (firm jest 11, ponieważ dwie dostały tyle samo punktów).

Inwestorzy indywidualni w 2023 r. najlepiej ocenili relacje inwestorskie spółki PZU. Tuż za nią uplasowały się Text (dawny LiveChat) oraz PKO BP. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: Asseco Poland, Pekao, Bank Handlowy, Cyfrowy Polsat, KGHM, Tauron oraz Bogdanka.

Na szczególne uznanie zasługują emitenci doceniani przez obie grupy inwestorów. Po zsumowaniu zeszłorocznych punktów od instytucji i drobnych graczy najlepiej wypadły: PZU, Asseco Poland, LPP, LiveChat, Bank Handlowy, PKO BP, Pekao, Bank Millennium, Cyfrowy Polsat oraz Grupa Kęty. Na drugim biegunie natomiast znalazły się Grupa Azoty, PGE oraz JSW.

Już za dwa tygodnie zobaczymy, czy prymusi utrzymali wysokie pozycje oraz czy maruderzy się poprawili.

Dobry IR się opłaca

Giełda Papierów Wartościowych od wielu lat promuje wysokie standardy w zakresie IR, m.in. poprzez tworzenie narzędzi, które mają wspierać je w tym obszarze.

– Wysokie standardy w budowaniu relacji z rynkiem przyczyniają się do transparentności, efektywnego zarządzania, a także skutecznego nadzoru – mówi Dariusz Mejszutowicz, wicedyrektor działu rynku pierwotnego GPW. Wskazuje na takie inicjatywy jak Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW, które dostarczają narzędzi wspierających w zakresie IR.

Dodaje, że dobry IR to nie tylko korzyść dla firmy i jej akcjonariuszy, ale też istotny element w budowaniu zaufania i reputacji na rynku kapitałowym. Przekłada się na wyższe wyceny, poprawę płynności oraz zwiększone zainteresowanie ze strony inwestorów i analityków.

Piotr Cieślak, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych, podkreśla, że dobry IR pomaga inwestorom w zrozumieniu zdarzeń i tendencji w spółkach, ułatwia ocenę ich sytuacji i perspektyw rozwoju.

Dobra komunikacja z inwestorami ma istotny wpływ na wycenę, inwestorzy potrafią bowiem płacić za takie spółki premię. Kluczowe jest, by najwyższe standardy komunikacji były realizowane zarówno w okresie sprzyjającym biznesowi, jak i w trudnych i kryzysowych momentach. Niestety, sporo firm tego sprawdzianu nie przeszło pomyślnie. – Od lat można jednak obserwować stopniowy, choć wciąż zbyt wolny przyrost liczby spółek, które rozumieją istotę właściwej komunikacji i chcą mieć bardzo dobre relacje z inwestorami – mówi Cieślak.

Duże spółki mają większe możliwości i zasoby, aby sprostać wszystkim oczekiwaniom rynku i inwestorów. Niemniej również wiele mniejszych i średnich spółek udowodniło, że dobre chęci i stabilna sytuacja finansowa są wystarczające do tego, aby dorównać największym, a nierzadko nawet robić lepszy IR od największych.

To już dziesiąta edycja rankingu relacji inwestorskich. Pod lupę bierzemy firmy z WIG30. Zwycięzców wyłaniamy w dwóch częściach: poprzez głosy czytelników i indywidualnych inwestorów, oddawane w ankiecie internetowej (rusza 25 marca na parkiet.com), oraz przez ankietę rozsyłaną do instytucji finansowych. Wyniki opublikujemy 12 kwietnia.

Jak było wcześniej

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii