Madryt też będzie mieć dzielnicę biznesu

Madryt pozazdrościł Paryżowi dzielnicy La Défense i Londynowi Canary Wharf, zaczął budowę dzielnicy firm i biznesu, Madrid Nuevo Norte (Nowy Madryt Północ). 11 stycznia 2024 przystąpiono uroczyście do prac budowlanych.

Publikacja: 14.01.2024 11:27

Madryt zaczął budowę dzielnicy firm i biznesu, Madrid Nuevo Norte

Madryt zaczął budowę dzielnicy firm i biznesu, Madrid Nuevo Norte

Foto: Bloomberg

Pierwszy projekt programu urbanistycznego pojawił się w 1993 r., gdy operator kolei Renfe i resort rozwoju zdecydowały o rozbudowie dworca Chamartin. Szybko pojawiła się pierwsza poważna przeszkoda. Posiadacze wywłaszczonych gruntów zakwestionowali to w sądzie, postępowanie trwało 15 lat. 11 marca 2004, gdy miała zacząć się realizacja pierwszego etapu ówczesnej Operación Chamartin i na trzy dni przed wyborami doszło do zamachów bombowych w pociągach podmiejskich na trzech stacjach kolei. 191 osób zginęło, 1858 zostało rannych.

Po wyborach nowy rząd José Luisa Rodrigueza Zapatero postanowił zmienić główne elementy planu, rozmowy trwały do grudnia 2008. Recesja wywołaną światowym kryzysem finansowym uniemożliwiła wszelkie prace. Kolejną próbę rozpoczęcia prac anulował madrycki sąd w 2013 r. Spory polityków trwały nadal, wprowadzano kolejne zmiany, także nazwę samego projektu na Madrid Nuevo Norte. 20 lipca 2019 nowy projekt zatwierdziły wszystkie partie mające przedstawicieli w ratuszu. Prace budowlane miały ruszyć w lipcu 2020.

Czytaj więcej

Ulice na święta będą ciemniejsze. Europa oszczędza energię

Pierwszy etap ma być ukończony w 2035 r. W nowej dzielnicy powstanie 348 biurowców, o łącznej powierzchni 1,6 mln m2 i bloki z 10 500 mieszkaniami, duży park, będą też sklepy i restauracje. — Dziś ludzie chcą pracować, mieszkać, korzystać z rozrywek, móc robić zakupy w dzielnicach, które nie wyludniają się wieczorami i nocą — wyjaśnił Reuterowi Miguel Hernandez odpowiedzialny za strategię

Północna dzielnica miasta mająca już 4 wieżowce Cuatro Torres zyska co najmniej trzy dalsze o wysokości od 190 do ponad 250 metrów. Jeden 330-metrowy ma być najwyższym budynkiem w Unii Europejskiej. W dziedzinie transportu plany przewidują krótką linię metra z 3 stacjami, zintegrowaną z linia autobusową, budowę nowej stacji Cercanias, rozbudowę i modernizację dworca Chamartin dla pociągów podmiejskich i superszybkich AVE.

Dzielnicę wybuduje konsorcjum banku BBVA, firmy deweloperskiej Merlin Properties i firmy budowlanej Grupo SanJosé. Jej twórcom zależy, by znaleźli się w niej różnorodni najemcy, nie tylko same firmy finansowe. Sąsiedztwo dużego szpitala sprzyja, by przeniosły się tu placówki związane z ochroną zdrowia.

Czytaj więcej

Te europejskie regiony najbardziej ucierpiały na koronawirusie

Pandemia sprawiła, że na świecie upowszechniła się telepraca. Hiszpanie nie chcieli zostawać w domach, spędzali w miejscach pracy średnio 2,6 dni w tygodniu wobec europejskiej średniej 1,8 dni — wyliczyła firma inwestująca w nieruchomości CBRE. To, a także łatwiejszy dojazd do pracy powinien zapełnić wszystkie biurowce. — Jeśli człowiek będzie mieć 20 minut na dotarcie do biura, to z jakiej racji ima pracować w domu? — zastanawia się prezes Merlin Properties, Ismael Clemente.

PwC szacuje, że Madryt będzie potrzebować 11 tys. nowych mieszkań rocznie, aby sprostać popytowi, według firmy doradztwa w zakresie nieruchomości Gesvalt, brakuje w mieście 214 tys. mieszkań w przystępnej cenie. Z kolei według EY, w I półroczu 2023 było w mieście 1,7 mln m2 pustostanów biurowych, ta proporcja wzrosła do 11 proc. z 9,3 proc. w 2020 r. Javier Garcia Mateo, szef działu strategii i transakcji w sektorze nieruchomości w EY uważa, że twórcy nowej dzielnicy powinni zmniejszyć powierzchnię biurową o 500 tys. m2 i zbudować dodatkowe 15-20 tys. mieszkań. W planie dotyczącym Madrid Nuevo Norte mogą więc zajść kolejne zmiany.

Pierwszy projekt programu urbanistycznego pojawił się w 1993 r., gdy operator kolei Renfe i resort rozwoju zdecydowały o rozbudowie dworca Chamartin. Szybko pojawiła się pierwsza poważna przeszkoda. Posiadacze wywłaszczonych gruntów zakwestionowali to w sądzie, postępowanie trwało 15 lat. 11 marca 2004, gdy miała zacząć się realizacja pierwszego etapu ówczesnej Operación Chamartin i na trzy dni przed wyborami doszło do zamachów bombowych w pociągach podmiejskich na trzech stacjach kolei. 191 osób zginęło, 1858 zostało rannych.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu