Koncern tłumaczy się z obecności w Rosji po tym jak opublikowano raport, z którego wynika, że firma wnosi rocznie 579 milionów funtów (równowartość ponad 3 mld złotych) do rosyjskiej gospodarki. Moral Rating Agency oskarżyła firmę o finansowanie rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Czytaj więcej
Wielką Brytanię ogarnęła fala kradzieży sprzętu rolniczego. Liczba kradzieży u farmerów wzrosła 300-krotnie w pierwszym kwartale tego roku. Policja wskazuje na Rosję.
„Unilever musi przestać chować się za swoim bilansem i wymówkami, aby stawić czoła rzeczywistości, w której sprzedaż lodów może pozwolić Putinowi zapłacić za kule” – powiedział założyciel agencji Mark Dixon. Mnóstwo zachodnich firm, od Apple po Levi's, opuściło Rosję po jej nielegalnej inwazji na Ukrainę w zeszłym roku, zarówno z powodów etycznych, jak i dlatego, że sankcje utrudniają prowadzenie działalności w tym kraju – przypomina BBC. Jednak niektóre firmy nadal prowadzą tam interesy, takie jak amerykański gigant dóbr konsumpcyjnych Procter & Gamble i producent napojów Pernod Ricard. P&G poinformował, że ograniczył swoją działalność w Rosji, podczas gdy Pernod twierdzi, że musi „zapewnić ekonomiczną rentowność” swoich rosyjskich operacji.
Czytaj więcej
Wielka Brytania nałożyła nowe sankcje na rosyjskie firmy i obywateli. Uderzają w Rosatom, koncerny i banki oligarchów, we właścicieli i kierownictwa koncernu Kałasznikow, Gazprom nieft i Transnieft, czy okupacyjne władze elektrowni w Zaporożu.
Unilever zapewnił, że wstrzymał eksport i import do i z Rosji oraz zaprzestał tam reklamowania swoich produktów. Twierdzi również, że sprzedaje w tym kraju tylko „niezbędne” produkty, w tym żywność i produkty higieniczne. Jednak według Moral Rating Agency zakłady produkcyjne Unilever w Rosji nadal produkują i sprzedają większość swoich oryginalnych towarów na rynek lokalny. Obliczenia agencji uwzględniają całkowitą kwotę, jaką Unilever wpłacał rocznie do rosyjskiego skarbu państwa, wraz z pieniędzmi wydanymi na lokalnych dostawców, pracowników i inne koszty, takie jak czynsz i technologia. Obliczenia MRA opierają się na informacjach Unilever z raportu rocznego za 2022. Dane wskazują, że jego rosyjska działalność stanowi 1,4 proc. obrotów.