Egzamin maturalny w głównym terminie, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, uczniowie szkół średnich mają już za sobą (zakończył się 23 maja). Od 1 do 15 czerwca odbędą się egzaminy w terminie dodatkowym, a pod koniec sierpnia – poprawkowe. Wyniki zostaną ogłoszone 5 lipca, a w przypadku osób poprawiających w sierpniu – 9 września 2022 r.
Z pewnością duża część tegorocznych maturzystów już wie, na jakiej uczelni i jakim kierunku chciałaby studiować. Ale są też tacy, którzy nie podjęli ostatecznej decyzji, wciąż się zastanawiają i poszukują właściwego dla siebie miejsca. Bywa, że młody człowiek nie ma wątpliwości co do ogólnego kierunku, ale nie zdecydował jeszcze, co konkretnie miałoby to być. Warto wtedy przejrzeć nowości w ofertach uczelni. Wiadomo, że nowe kierunki są uruchamiane po dokładnym rozpoznaniu potrzeb rynku pracy, więc jest duże prawdopodobieństwo, że nie będzie potem problemu ze znalezieniem zatrudnienia.
Eksperci podkreślają jednak, że nie jest dobrze, gdy przy wyborze studiów kierujemy się przede wszystkim wyobrażeniem na temat przyszłej kariery zawodowej. Podstawowym kryterium powinny być zainteresowania i zdolności w danej dziedzinie. Tylko wtedy jest szansa na to, że nauka będzie przynosiła satysfakcjonujące rezultaty, a młody człowiek będzie rozwijał swoje talenty.
Pracodawcy poszukują ludzi o odpowiednich umiejętnościach, przy czym zwracają uwagę nie tylko na fachową wiedzę. Jak wynika z raportu PIE „Kompetencje pracowników dziś i jutro", aż 48 proc. pracodawców za deficytową kompetencję uważa kreatywność, czyli łatwość znajdowania nieoczywistych rozwiązań, a 41 proc. – umiejętność współpracy z innymi przy realizacji zadań. Natomiast za najważniejszą kompetencję przyszłości zostało uznane sprawne działanie w sytuacji niepewności (najwyższa średnia ocena, 4,21 w skali od 1 do 5). Badane firmy przewidują, że wysokie znaczenie będzie też miała kreatywność (średnia ocena 4,01) i współpraca z innymi (4,02), czyli cechy uważane dziś za najbardziej deficytowe.
Ważne więc, czy uczelnia przewiduje w programie zajęcia kształtujące takie kompetencje, choćby stałą współpracę słuchaczy przy wykonywaniu projektów wymagających kreatywności. Jeśli tak, studia mogą dobrze przygotować do radzenia sobie na rynku pracy, nawet gdyby konieczne okazało się zdobycie później dodatkowych kwalifikacji na specjalistycznym kursie czy studiach podyplomowych.