O skali boomu może świadczyć fakt, że liczba operatorów kurierskich, a raczej tych, którzy mają w zakres prowadzonej działalności wpisany odpowiedni kod PKD, skoczyła w latach 2010–2022 aż niemal trzykrotnie. Dziś – jak wynika z najnowszych danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet – takich podmiotów nad Wisłą jest blisko 7,5 tys. Oznacza to, że tylko w czasie pandemii liczba takich firm wzrosła o 32 proc.
To właśnie pandemia doprowadziła do boomu na e-zakupy i dostawy. Motorem okazały się dostawy posiłków i zakupów spożywczych. Najwięcej firm właśnie z tych branż wpisało sobie w KRS kod związany z handlem online. Analizy przeprowadzone przez Advox Studio wskazują, iż w ub.r. takich adnotacji dokonało 4 tys. sklepów spożywczych oraz 2,5 przedsiębiorców z branży gastronomicznej.
Polacy chcą zamawiać jedzenie z dowozem
Kurierzy i dostawcy mają coraz więcej roboty. Analitycy przewidują, że w 2023 r. wartość rynku pocztowego osiągnie 16,2 mld zł przy obsłudze ponad miliarda przesyłek rocznie. Napędem nie będą jednak listy, ale e-commerce.
– Niezwykle sprawna współpraca na linii e-commerce – obsługa kurierska stała się naturalną konsekwencją skokowego wzrostu liczby zamówień dokonywanych kanałami online – twierdzi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio.