Uczelnie nie boją się wyzwań

Włączenie na stałe do programów nauki online oraz konieczność przygotowania uczelni na przyjęcie studentów i naukowców z Ukrainy to teraz najważniejsze dodatkowe zadania stojące przed polskimi szkołami wyższymi.

Publikacja: 28.03.2022 09:00

Uczelnie z sukcesem przetestowały kształcenie zdalne w czasie pandemii. Teraz część z nich nadal ma zamiar korzystać z tej formy, ale bez całkowitej rezygnacji z kształcenia stacjonarnego. Środowisko akademickie zgodnie twierdzi, że nauczanie online, zwłaszcza w przypadku uczelni technicznych, medycznych, artystycznych, nie zastąpi edukacji opartej na bezpośrednim kontakcie studenta z nauczycielem akademickim.

Jednak uwzględniając oczekiwania studentów, którzy już przyzwyczaili się do uczestniczenia w zajęciach z dowolnego miejsca i w dowolnych godzinach, właściwie wszystkie uczelnie przewidują kontynuację kształcenia zdalnego. Zwłaszcza że kadra dydaktyczna jest już przygotowana do pracy online, wykorzystywania internetowych platform edukacyjnych i nowoczesnych technologii.

Szkoły wyższe przygotowują się również na większe zainteresowanie studiami ze strony młodzieży z Ukrainy. Jak twierdzą, każdego dnia zgłaszają się do nich młodzi ludzie z pytaniem o możliwość kontynuowania edukacji. Na przykład na Politechnice Warszawskiej do 24 lutego studiowało ponad 300 osób narodowości ukraińskiej, a od wybuchu wojny do 23 marca przyjęto 125 zgłoszeń od kandydatów mających obywatelstwo ukraińskie (są w trakcie rozpatrywania). Co ważne, wiele uczelni (w Politechnika Warszawska) zatrudnia pracowników naukowych mówiących w języku ukraińskim, co w obecnej sytuacji będzie miało duże znaczenie.  

Uczelnie, już od pierwszych dni agresji rosyjskiej, włączyły się także w kompleksową pomoc uchodźcom. Udzielają pomocy socjalnej. Stworzyły nowe procedury dotyczące indywidualnego programu studiów i możliwości ubiegania się o zwolnienie z czesnego. Oferują darmowe kursy języka polskiego. Proponują stypendia, pomoc prawną i wsparcie psychologiczne.

Więcej w dodatku specjalnym Rzeczpospolitej „Rektorzy o swoich uczelniach”, który ukaże się 31 marca 2022 r.

W dodatku:

·      Jakie zmiany są planowane w programach edukacyjnych i organizacji pracy uczelni w kolejnym roku akademickim

·      Pozytywne i negatywne doświadczenia związane ze zdalnym nauczaniem: jak można je wykorzystać w przyszłości

·      Jak szkoły wyższe przygotowują się na większe zainteresowanie studiami ze strony młodzieży z Ukrainy

Uczelnie z sukcesem przetestowały kształcenie zdalne w czasie pandemii. Teraz część z nich nadal ma zamiar korzystać z tej formy, ale bez całkowitej rezygnacji z kształcenia stacjonarnego. Środowisko akademickie zgodnie twierdzi, że nauczanie online, zwłaszcza w przypadku uczelni technicznych, medycznych, artystycznych, nie zastąpi edukacji opartej na bezpośrednim kontakcie studenta z nauczycielem akademickim.

Jednak uwzględniając oczekiwania studentów, którzy już przyzwyczaili się do uczestniczenia w zajęciach z dowolnego miejsca i w dowolnych godzinach, właściwie wszystkie uczelnie przewidują kontynuację kształcenia zdalnego. Zwłaszcza że kadra dydaktyczna jest już przygotowana do pracy online, wykorzystywania internetowych platform edukacyjnych i nowoczesnych technologii.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii