Telefon komórkowy, najczęściej smartfon, płatna telewizja, dostęp do internetu to trzy najpopularniejsze usługi telekomunikacyjne, z których w 2021 roku korzystali Polacy – wynika z najnowszej edycji raportu przygotowanego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Tym razem po roku przerwy, gdy konsumentów badała firma ARC Rynek i Opinia, raport przygotowała ponownie firma Danae. Dlatego porównując wyniki z tymi sprzed roku, warto brać poprawkę na ewentualne różnice metodologiczne.
Gdyby przyjąć, że dane są w pełni porównywalne, można by sądzić, że pandemiczny 2020 rok był nietypowy pod względem korzystania z usługi dostępu do internetu, a 2021 rok przyniósł powrót dawnych trendów.
O ile bowiem w 2020 r. korzystanie z internetu deklarowało 85 proc. badanych, o tyle w 2021 r. – nieco ponad 77 proc. Z kolei z telefonu stacjonarnego w pierwszym roku pandemii korzystało 20 proc. ankietowanych, a w roku minionym – około 10 proc. To może sugerować jednorazowe wybicie z wieloletniego spadkowego trendu popularności tej usługi. Mocno trzyma się telefonia komórkowa. Korzystanie z niej deklaruje, podobnie jak rok wcześniej, około 97 proc. badanych.
Za to dużo rzadziej niż w pierwszym roku pandemii wykorzystywaliśmy telefon do łączenia się z internetem. W 2020 r. takiej odpowiedzi udzieliło 92 proc. użytkowników telefonii mobilnej. W 2021 r. już tylko 74,6 proc.
2021 rok przyniósł stopniowy powrót turystyki zagranicznej. Do innych krajów Unii Europejskiej wyjechało w minionym roku 11 proc. badanych. W 2019 roku odsetek ten wynosił 18 proc.