Teraz sponsorzy, którzy zazwyczaj ogłaszają się na takich wydarzeniach, mają wielki problem : bo nie wiadomo dla kogo będą otwarte trybuny. Czy - jak wcześniej zapowiadano- tylko dla Chińczyków? Czy też może jednak zezwolą na przyjazd zagranicznych kibiców. Na razie wiadomo, że kraj jest praktycznie zamknięty i ma szanse otworzyć się dopiero w połowie roku 2022.
Czytaj więcej
Toyota, Panasonic i inne wielkie japońskie firmy dystansują się od igrzysk w Tokio, chociaż wydały grube miliony dolarów na sponsorowanie imprezy i ruchu olimpijskiego
Dla sponsorów taka informacja jest kluczowa. Najwięksi z nich Intel Corp., Procter&Gamble, Coca Cola Co, Toyota Motor Corp wprawdzie nie ujawniają jakie mają przychody z rynku chińskiego, ale według wyliczeń firmy analitycznej Strategy Risks główni sponsorzy igrzysk, a jest ich 10-12 łącznie pozyskują z tego rynku 110 mld dol. rocznie.
Tyle, że znów: sprawa jest również polityczna, bo i zachodni politycy i obrońcy praw człowieka oskarżają chińskie władze o ludobójstwo w prowincji Xinjiang. A nawet więcej, bo wzywają wręcz do bojkotu zimowych rozgrywek pod Pekinem. Dla wizerunku firm związanych z olimpiadami byłaby to fatalna sytuacja.
Bloomberg rozmawiał ze sponsorami i tylko szwajcarska Omega z Grupy Swatch oraz platforma rezerwacyjna Airbnb zgodziły się poinformować o potencjalnych akcjiach sponsoringowych. „Jako globalna marka z pewnością jesteśmy świadomi napięć międzynarodowych i uważnie je monitorujemy. Szczerze wierzymy, że igrzyska olimpijskie są doskonałą okazją do spotkania na wspólnym gruncie w duchu jedności” – napisała Omega w oświadczeniu. To dlatego szwajcarzy , również ze względu na pandemiczne ograniczenia , zmniejszą liczbę personelu marketingowego na miejscu. Marka Swatch Group jest głównym sponsorem igrzysk olimpijskich od 2004 roku.