Apple: Chiny naszym największym rynkiem

Umowa z China Mobile może sprawić, że już wkrótce najwięcej urządzeń z logo jabłka będzie sprzedawanych w Chinach, a nie, jak do tej pory, w USA

Publikacja: 11.01.2013 10:47

Apple: Chiny naszym największym rynkiem

Foto: Bloomberg

- Chiny są obecnie dla nas drugim rynkiem. Wierzę, że staną się pierwszym – powiedział agencji Xinhua News Tim Cook, dyrektor generalny Apple, podczas wizyty w Pekinie. Szef firmy z logo jabłka negocjuje tam z miejscowym regulatorem warunki sprzedaży iPhone'ów operatorowi China Unicom, który jest trzecim co do wielkości telekomem na świecie.

Jak donosi „The Wall Street Journal", w Chinach trwają też rozmowy na temat kontraktu Apple z China Mobile, największym tamtejszym operatorem, będącym również światowym numerem jeden na tym rynku. China Mobile jest jedynym chińskim operatorem, który nie ma jeszcze umowy z Apple.

Sprzedaż urządzeń Apple w Kraju Środka wzrosła ponaddwukrotnie w latach 2010 i 2011, a zwolniła nieco w ubiegłym roku. Szacunki Apple mówią o sprzedaży 16 mln iPhone'ów w Chinach w 2012 roku, co jest dwa razy lepszym wynikiem niż przed rokiem.

Prognozy firm IDC i Gartner dla całego chińskiego rynku mówią o 137-140 mln smartfonów sprzedanych w 2012 roku, co przekracza sprzedaż tych urządzeń w Stanach Zjednoczonych. Chłonność chińskiego rynku wyceniana jest przez specjalistów na ponad miliard użytkowników.

iPady i iPhone'y są niezwykle popularne wśród najbogatszej warstwy społecznej w Chinach, ale w niższych segmentach konkurują z nimi smartfony korzystające z należącego do Google systemu Android.

- Apple'owi zależy na chińskim rynku, zwłaszcza że ma coraz silniejszą konkurencję na rynkach rozwiniętych – stwierdziła Elinor Leung, analityk firmy brokerskiej CLSA. – Kluczem do sukcesu jest to, czy Apple dogada się z China Mobile pod kątem warunków umowy, w tym przede wszystkim subsydiowania aparatów.

W kwartale zakończonym we wrześniu 2012 roku Apple odnotował na chińskim rynku przychody sięgające 5,7 mld dol., co stanowiło 16 proc. całościowych przychodów koncernu. W ciągu pierwszego weekendu od premiery iPhone'a 5 w Kraju Środka sprzedano 2 mln tych urządzeń.

- Chiny są obecnie dla nas drugim rynkiem. Wierzę, że staną się pierwszym – powiedział agencji Xinhua News Tim Cook, dyrektor generalny Apple, podczas wizyty w Pekinie. Szef firmy z logo jabłka negocjuje tam z miejscowym regulatorem warunki sprzedaży iPhone'ów operatorowi China Unicom, który jest trzecim co do wielkości telekomem na świecie.

Jak donosi „The Wall Street Journal", w Chinach trwają też rozmowy na temat kontraktu Apple z China Mobile, największym tamtejszym operatorem, będącym również światowym numerem jeden na tym rynku. China Mobile jest jedynym chińskim operatorem, który nie ma jeszcze umowy z Apple.

Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom