Inteligentne drogi, chodniki i ściany

Dzięki rozwojowi techniki znane od lat standardowe elementy budowlane zostają teraz wzbogacone o zaskakujące funkcje.

Publikacja: 29.04.2020 10:30

Inteligentne drogi, chodniki i ściany

Foto: Rzeczpospolita

Naukowcy w działach badań i rozwoju przedsiębiorstw budowlanych, a także niezależnych podmiotów, pracują nad rozwiązaniami przenoszącymi tradycyjne budowanie do nowego wymiaru. W ostatnim czasie na placach budów nad Wisłą testowanych jest wiele nowinek.

Testy i wdrożenia

Skanska, globalny potentat budowlany i największy w Polsce deweloper biurowy, testuje u nas m.in. antysmogowe chodniki i prądotwórcze fasady biurowców.

– Zarówno zielony beton, jak i technologia oparta na ogniwach z perowskitu to projekty, które są dla nas w tej chwili kluczowe, szczególnie w biurowej spółce deweloperskiej – mówi Michal Jurka, prezes Skanska Europa Środkowa, spółki wykonawczej grupy Skanska. – Oba rozwiązania z powodzeniem rozwijamy i sukcesywnie wdrażamy na terenie realizowanych przez nas inwestycji wspólnie z naszymi partnerami Saule Technologies i Górażdże – częścią HeidelbergCement Group, a także partnerami naukowymi w Polsce – dodaje. To Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Zielony beton oczyszcza powietrze ze szkodliwych substancji pochodzących ze spalin samochodowych. Specjalna mieszanka rozkłada szkodliwe cząstki NOx na neutralne związki azotu. Chodniki z tego materiału znalazły się m.in. przy kompleksie biurowym High5ive w Krakowie, Wave w Gdańsku czy Generation Park w Warszawie. Przy tym ostatnim ma powstać cały plac z zielonego betonu o powierzchni boiska piłkarskiego.

Z kolei na fasadzie warszawskiego kompleksu Spark zainstalowano fotowoltaiczne ogniwa perowskitowe. – Saule Technologies ma w planach uruchomienie pilotażowej linii produkcyjnej, która zapewni możliwość skalowania ogniw i pozwoli na rozpoczęcie kolejnych testów, tym razem na większą skalę. Zgodnie z założeniem w 2021 r. komercyjne wdrożenie powinno być gotowe – mówi prezes Jurka.

Nad prądotwórczym szkłem pracuje też giełdowa spółka ML System, od lat działająca na rynku BIPV (fotowoltaika zintegrowana z budownictwem).

Z kolei Budimex, największy w Polsce generalny wykonawca i budowniczy autostrad, pracuje nad... samonaprawiającym się asfaltem. To projekt dofinansowywany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, realizowany z Politechniką Warszawską. Kluczem są mikrokapsułki dołączane do mieszanek mineralno-asfaltowych. Kapsułki mają za zadanie uaktywniać się jedynie wtedy, gdy nastąpi uszkodzenie nawierzchni: dzięki zatrzymaniu rozwoju mikropęknięć nie będzie dochodzić do makropęknięć. Technologia ma zwiększyć trwałość i czas eksploatacji dróg. Celem projektu badawczego jest opracowanie optymalnej konstrukcji mikrokapsułek.

– Pracujemy także nad innowacjami w zakresie produkcji asfaltu, zarządzania bezpieczeństwem na drogach czy zwiększeniu funkcjonalności BIM w zakresie monitorowania energochłonności – wylicza Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu.

Projekt Safeway, dotyczący bezpieczeństwa w szeroko rozumianym transporcie, realizowany jest w ramach międzynarodowego konsorcjum i zakończy się w 2022 r. Celem jest stworzenie platformy internetowej opartej na systemie informacji geograficznych (GIS) do przetwarzania i rozpowszechniania informacji wśród organów administracji publicznej, zarządców infrastruktury, pasażerów i firm transportowych. Platforma będzie częścią systemu wspomagającego podejmowanie decyzji w sytuacjach występowania zagrożeń naturalnych, wypadków czy nawet aktów terroryzmu.

Budimex współpracuje także z Instytutem Energetyki nad projektem SeNeX, czyli technologią pomagającą ograniczać emisję substancji szkodliwych pochodzących ze spalania węgla kamiennego przez polską energetykę.

Patent na biznes

Na innowacji chce zarobić Maciej Stańczuk, były bankowiec i prezes Polimeksu Mostostalu. Inwestor kupił fabrykę i patent na produkcję innowacyjnych cegieł. Do przedsięwzięcia mogą dołączyć inwestorzy na zasadzie crowdfundingu.

– Trudno sobie wyobrazić, na czym może polegać innowacyjność w przypadku cegieł. Dziś budynki muszą być ekologiczne, mieć odpowiedni poziom termoizolacji i dobre parametry akustyczne. Od 2021 r. wchodzi w życie dyrektywa unijna zaostrzająca wymogi, jeśli chodzi o izolacyjność termiczną budynków – wskazuje Stańczuk. – Nasza cegła ma bardzo dobre parametry termoizolacyjności i lepszą akustykę, a przy tym pozwala stawiać cieńsze ściany. Trik polega na tym, w jaki sposób wkładka styropianowa jest umieszczona w bloczku budowlanym. Wzory, które widać, kiedy patrzy się na przekrój cegieł, są wynikiem długotrwałych badań i są objęte patentem europejskim – dodaje.

Stańczuk przekonał się do projektu po rozmowach z autorem technologii, przed zainwestowaniem weryfikował wynalazek z kilkoma dużymi deweloperami. Ma już zawarte pierwsze kontrakty ze spółkami.

Naukowcy w działach badań i rozwoju przedsiębiorstw budowlanych, a także niezależnych podmiotów, pracują nad rozwiązaniami przenoszącymi tradycyjne budowanie do nowego wymiaru. W ostatnim czasie na placach budów nad Wisłą testowanych jest wiele nowinek.

Testy i wdrożenia

Pozostało 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie