Terminowe płatności są jednym z fundamentów zdrowej gospodarki

Usługi finansowe umożliwiają efektywny przepływ kapitału i regulowanie zobowiązań. W okresie zawirowań gospodarczych i geopolitycznych zyskują na znaczeniu.

Publikacja: 26.07.2024 09:23

Około 3 proc. wyniesie w 2024 r. dynamika PKB. Motorem wzrostu będzie konsumpcja. Inwestycje przyspieszą dopiero od 2025 r. Ekonomiści zwracają uwagę na wyzwania, z jakimi w najbliższym czasie mierzyć się będą światowa gospodarka i przedsiębiorcy. Trwająca wojna w Ukrainie, jesienne wybory prezydenckie w USA, wysokie koszty prowadzenia biznesu – to tylko niektóre z nich.

Problemy z płynnością

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że najgorszy okres biznes ma już za sobą. Ale teraz eksperci rewidują prognozy. Allianz Trade zakłada, że liczba niewypłacalności polskich firm sięgnie w tym roku 4700, rosnąc o 5 proc. względem 2023 r. Będzie to już piąty z rzędu rok wzrostu liczby niewypłacalności polskich firm, a tym samym ich rekordowa seria (zarówno pod względem skali wzrostu, jak i długości jego trwania).

Problemy dotyczą firm na całym świecie. W ujęciu globalnym liczba niewypłacalności może w 2024 r. urosnąć nawet o 10 proc. Niepokojący jest fakt, że większość zaawansowanych gospodarek ma poziomy niewypłacalności przedsiębiorstw przewyższające te sprzed pandemii. Co więcej, trend rozprzestrzenia się we wszystkich sektorach. W 2025 r. eksperci spodziewają się wyhamowania tej niekorzystnej dynamiki. Liczba niewypłacalności urośnie o 1 proc. i będzie napędzana głównie przez Amerykę Północną i Chiny.

Na razie jednak optymizmem nie napawają najnowsze odczyty indeksu koniunktury publikowane co miesiąc przez Polski Instytut Ekonomiczny. Wskaźnik spadł w lipcu o 2,7 pkt do 96,8 pkt. Po raz drugi w tym roku znalazł się poniżej poziomu neutralnego (100 pkt), osiągając najniższą wartość od stycznia. O pogorszeniu nastrojów wśród przedsiębiorców zadecydowały negatywne oceny dotyczące inwestycji, wartości sprzedaży, nowych zamówień i mocy produkcyjnych.

– Negatywna ocena wskaźników wartości sprzedaży i nowych zamówień ma źródło m.in. w spadku dynamiki cen, zwłaszcza żywności w Polsce, redukcji wydatków konsumenckich tuż przed wakacjami oraz słabnącym popycie ze strony zagranicznych odbiorców towarów i usług – wyjaśnia Urszula Kłosiewicz-Górecka, ekspertka z PIE. Natomiast dobrą wiadomością płynącą z lipcowego odczytu jest fakt, że mimo tych wyzwań firmy w Polsce nadal deklarują dobrą płynność finansową.

Szwankująca moralność

Jedną kwestią są obiektywne zewnętrze czynniki, które mają negatywny wpływ na płynność firm, a drugą subiektywne zachowanie konsumentów i przedsiębiorców. Niepokojące wnioski płyną z analizy przeprowadzonej przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Na podstawie danych z lat 2016–2023 stwierdzono, że zwiększa się – i tak duży – zakres społecznego przyzwolenia na nadużycia w obszarze finansów.

Indeks Akceptacji Nieetycznych Zachowań Finansowych wskazuje, że Polacy są skłonni usprawiedliwiać odstępstwo od norm w ponad dwóch piątych badanych sytuacji. Uzasadniają to najczęściej krytyką podmiotów działających w sektorze usług finansowych, czyli kredytodawców, pożyczkodawców, ubezpieczycieli, komorników czy urzędów skarbowych.

Kilka procent badanych ocenia, że oddawanie długów nie jest obowiązkiem moralnym. W tej grupie dominują osoby z wykształceniem podstawowym, o niskim dochodzie oraz mające problem ze spłatą kredytu lub pożyczki. Aż ponad jedna trzecia badanych usprawiedliwia zawyżanie wartości poniesionych szkód, by uzyskać nienależne odszkodowanie, a ponad połowa usprawiedliwiłaby zatajanie informacji uniemożliwiających wzięcie kredytu.

Zachowaniem najczęściej usprawiedliwianym jest praca na czarno, by uniknąć ściągania długów z pensji (niemal 62 proc. wskazań).

Wsparcie dla usług finansowych

Pomocną w weryfikowaniu rzeczywistej sytuacji konsumentów i przedsiębiorców są podmioty, które dostarczają informacje na ten temat, takie jak biura informacji gospodarczej. Usprawniają wymianę gospodarczą, ograniczając zatory płatnicze. Dotykają one w szczególności przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy zapewniają w Polsce najwięcej miejsc pracy i odpowiadają za niemal połowę wartości PKB.

W 2023 r. Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji wydał 52 decyzje dotyczące przedsiębiorców, którzy nie płacą na czas swoim kontrahentom, i nałożył na nich ponad 40 mln zł kar finansowych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślał wówczas, że zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. – Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowe warunki przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna – podkreślał szef UOKiK.

Wsparciem w zakresie weryfikowania i monitorowania płatności są również nowe technologie, coraz częściej wykorzystywane zarówno przez sektor usług finansowych (m.in. banki, firmy pożyczkowe, wierzytelności, podmioty zajmujące się inwestycjami), jak i przez przedsiębiorców z innych branż. Chmura, zaawansowane algorytmy, boty i sztuczna inteligencja nie tylko pomagają w obsłudze powtarzalnych zadań w ramach działu księgowego czy finansowego, ale mogą być też wsparciem w komunikacji ze współpracownikami, klientami czy wierzycielami. Dostępność takich narzędzi jest coraz większa, ponieważ gros z nich jest oferowane w formule SaaS (oprogramowanie jako usługa), co umożliwia skorzystanie z nich nawet przez mniejsze firmy i elastyczne dopasowanie oferty do ich potrzeb. W ostatnich latach rynek rozwiązań bazujących na modelu subskrypcyjnym rósł rocznie w tempie dwucyfrowym. To tempo zostanie utrzymane.

Około 3 proc. wyniesie w 2024 r. dynamika PKB. Motorem wzrostu będzie konsumpcja. Inwestycje przyspieszą dopiero od 2025 r. Ekonomiści zwracają uwagę na wyzwania, z jakimi w najbliższym czasie mierzyć się będą światowa gospodarka i przedsiębiorcy. Trwająca wojna w Ukrainie, jesienne wybory prezydenckie w USA, wysokie koszty prowadzenia biznesu – to tylko niektóre z nich.

Problemy z płynnością

Pozostało 93% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie