Cyfryzacja płatności wzbogaciła globalną ekonomię o 245 mld dolarów w latach 2015–2019 – szacuje agencja Moody’s. A począwszy od 2020 r. znaczenie płatności bezgotówkowych jeszcze wzrosło w związku z wybuchem pandemii. W Polsce już niemal siedem na dziesięć osób preferuje płatności elektroniczne. Polacy cenią je ze względu na wygodę i szybkość, niezależnie od tego, czy dokonują zakupu w sklepach stacjonarnych czy online.
Przodujemy w statystykach
Zwrot w kierunku płatności elektronicznych pokazują też dane firmy Visa. – Rocznie na świecie obsługujemy transakcje o wartości 14,1 bln dolarów – informuje Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce. Dodaje, że istotnym obszarem są tokeny, których liczba w ciągu ostatniego roku się podwoiła i przewyższa liczbę fizycznych kart Visa, które są w obiegu na świecie. Tokenizacja oznacza, że numer karty jest zamieniony na inny, losowo wygenerowany, powiązany np. z urządzeniem lub sklepem internetowym. Dany numer, pozbawiony tego kontekstu, staje się bezużyteczny i jeżeli wpadnie w ręce przestępców, nie będą oni mogli go wykorzystać. – Nasze dane wskazują, że liczba płatności wykonanych kartami Visa z przypisanym tokenem rosła w Polsce rok do roku prawie czterokrotnie szybciej niż liczba wszystkich transakcji Visa – podkreśla Kurowski.
Polacy są wśród liderów płatności elektronicznych w Europie i na świecie. – Jednym z najlepszych dowodów na to są badania, które od kilku lat prowadzimy, by poznawać zwyczaje zakupowe konsumentów. Bardzo dobitnie potwierdzają to zwłaszcza wnioski z ostatniej edycji tego badania – mówi Joanna Seklecka, prezes eService. Wskazuje, że karta i gotówka to metody płatności najczęściej wymieniane spontanicznie przez respondentów ze wszystkich badanych krajów. Na pierwszym miejscu uplasowała się płatność tradycyjną kartą płatniczą, wyprzedzając gotówkę i cyfrowe portfele. W niektórych krajach pozycja gotówki była jeszcze niższa, np. w Polsce. 89 proc. respondentów ze wszystkich krajów objętych badaniem korzysta z tradycyjnej karty. Płatności nią są najpopularniejsze w Czechach (93 proc.), Portugalii (też 93 proc.), Irlandii (92 proc.) i Polsce (też 92 proc.). – Zaawansowanie płatnicze Polaków to w dużym stopniu zasługa naszej branżowej inicjatywy, jaką jest program Polska Bezgotówkowa. W ciągu pięciu lat jego funkcjonowania bardzo dużo zmieniło się na naszym rynku, zwłaszcza w zakresie ułatwienia przedsiębiorcom rozpoczęcia przyjmowania płatności kartą – mówi Joanna Seklecka.
Wtóruje jej szef firmy Visa w Polsce. – W ramach programu Polska Bezgotówkowa, który Visa wspiera od samego początku, już prawie 400 tys. przedsiębiorców może bezpłatnie skorzystać z terminali obsługujących płatności zbliżeniowe – mówi. Dodaje, że w tym roku uruchomiono w Polsce lokalną odsłonę globalnej inicjatywy She’s Next. Projekt umożliwia polskim przedsiębiorczyniom i uchodźczyniom, które przebywają legalnie w Polsce, ubieganie się o jeden z pięciu grantów w wysokości 20 tys. zł. Firmy otrzymają też usługi doradcze.