Branża logistyki już pod prądem

Operacje logistyczne z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek są już testowane w Polsce.

Publikacja: 29.09.2022 21:00

Branża logistyki już pod prądem

Foto: Adobe Stock

Na wprowadzenie innowacji do zaopatrzenia sklepów i unowocześnienie swojej logistyki stawia sieć Żabka. W tym roku testowała elektryczną miejską ciężarówkę, która ma dostarczać towary do placówek w Warszawie i okolicach. Według European Supermarket Magazine jeden z największych w Polsce detalistów chce w taki sposób wpisać swoje działania w ideę inteligentnych, zielonych miast, rozwijających bezemisyjny miejski transport.

Ciche dostawy nocą

Testowana Scania 25P jest cichsza niż tradycyjne ciężarówki, więc można nią jeździć po zamkniętych „zielonych strefach” i wykorzystywać do większej liczby operacji transportowych w nocy. Kabina pojazdu została zaprojektowana specjalnie do użytku w mieście: jest nisko zawieszona, zapewniając lepszą widoczność. – Cieszymy się, że firmy takie jak Żabka, których działalność opiera się na częstym i terminowym dostarczaniu produktów do sklepów, podejmują konkretne działania dla odchodzenia od pojazdów z napędem spalinowym – powiedział Wojciech Rowiński, prezes Scania Polska. – To nasz kolejny krok w kierunku ochrony środowiska i zmniejszenia śladu węglowego, co jest ważne w obszarach miejskich i regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenie powietrza, jak Warszawa i jej okolice – stwierdził Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Żabka w 2021 r. wprowadziła całkowicie elektryczny pojazd dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, który dowozi towary do sklepów na Śląsku.

Nowe rozwiązania w logistyce wprowadzają w Polsce także IKEA i Grupa Raben, które podpisały z Volvo Trucks umowę o współpracy w zakresie bezemisyjnego transportu ciężkiego. IKEA wprowadzi ciężkie elektryczne ciężarówki Volvo do transportu wewnętrznego w dwóch swoich fabrykach w Zbąszynku w Polsce, które będą obsługiwane przez Grupę Raben. Pojazdy będą kursowały pomiędzy dwoma zakładami IKEA oddalonymi od siebie o 14 kilometrów w Zbąszynku i Babimoście w zachodniej Polsce. Doświadczenia z pilotażu mają być wykorzystane do elektryfikacji kolejnych operacji transportowych.

Według Małgorzaty Dobies-Turulskiej, dyrektora zarządzającego IKEA Industry Zbąszynek, projekt pozwala badać możliwości uruchamiania operacji z wykorzystaniem transportu elektrycznego na większą skalę, w większej sieci transportowej. – Jesteśmy jedną z pierwszych firm logistycznych w Europie, podejmujących wyzwanie prowadzenia ciężarówki elektrycznej z naczepą 24-tonową – mówi Piotr Banasiak, dyrektor zarządzający Raben Transport.

Ogniwa i wodór

Jeszcze dalej w przyszłościowe rozwiązania idzie globalna firma logistyczna Dachser, która w swoich operacjach przymierza się do wykorzystania pojazdów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Zleciła ona Uniwersytetowi Nauk Stosowanych w Kempten realizację programu badawczego „Infrastruktura i logistyka H2”, dotyczącego dostępności wodoru i możliwości jego tankowania. Wodorowe ciężarówki mają być wykorzystywane od 2025 do 2030 r. w sieci transportu drogowego Dachser European Logistics.

– Pierwsze takie pojazdy pojawią się w naszej sieci już w 2023 r. Celem jest wspieranie rozwoju tej pionierskiej technologii i napędzanie innowacji w obszarze zeroemisyjnych napędów – mówi Andre Kranke, szef badań i rozwoju oraz menedżer projektu Dachser Climate Protection.

Badanie wyłoniło regiony najbardziej optymalne dla wykorzystania tego rodzaju napędów, ze względu na dużą dostępność wodoru i korzystną lokalizację. Szczególnie obiecujące okazały się Hamburg, Magdeburg, Kolonia i Herne. 42 inne lokalizacje także są uważane za odpowiednie, gdyż znajdują się w zasięgu europejskiej sieci infrastruktury wodorowej.

Na razie wciąż wyzwaniem pozostaje tankowanie wodoru. Obecnie w Europie jest tylko 56 stacji paliw obsługujących ciężarówki na ogniwa paliwowe. Tymczasem istniejące plany rozbudowy sieci tankowania nie zakładają jej szybkiego rozwoju.

Na wprowadzenie innowacji do zaopatrzenia sklepów i unowocześnienie swojej logistyki stawia sieć Żabka. W tym roku testowała elektryczną miejską ciężarówkę, która ma dostarczać towary do placówek w Warszawie i okolicach. Według European Supermarket Magazine jeden z największych w Polsce detalistów chce w taki sposób wpisać swoje działania w ideę inteligentnych, zielonych miast, rozwijających bezemisyjny miejski transport.

Ciche dostawy nocą

Pozostało 88% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie