Na wprowadzenie innowacji do zaopatrzenia sklepów i unowocześnienie swojej logistyki stawia sieć Żabka. W tym roku testowała elektryczną miejską ciężarówkę, która ma dostarczać towary do placówek w Warszawie i okolicach. Według European Supermarket Magazine jeden z największych w Polsce detalistów chce w taki sposób wpisać swoje działania w ideę inteligentnych, zielonych miast, rozwijających bezemisyjny miejski transport.
Ciche dostawy nocą
Testowana Scania 25P jest cichsza niż tradycyjne ciężarówki, więc można nią jeździć po zamkniętych „zielonych strefach” i wykorzystywać do większej liczby operacji transportowych w nocy. Kabina pojazdu została zaprojektowana specjalnie do użytku w mieście: jest nisko zawieszona, zapewniając lepszą widoczność. – Cieszymy się, że firmy takie jak Żabka, których działalność opiera się na częstym i terminowym dostarczaniu produktów do sklepów, podejmują konkretne działania dla odchodzenia od pojazdów z napędem spalinowym – powiedział Wojciech Rowiński, prezes Scania Polska. – To nasz kolejny krok w kierunku ochrony środowiska i zmniejszenia śladu węglowego, co jest ważne w obszarach miejskich i regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenie powietrza, jak Warszawa i jej okolice – stwierdził Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Żabka w 2021 r. wprowadziła całkowicie elektryczny pojazd dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, który dowozi towary do sklepów na Śląsku.
Nowe rozwiązania w logistyce wprowadzają w Polsce także IKEA i Grupa Raben, które podpisały z Volvo Trucks umowę o współpracy w zakresie bezemisyjnego transportu ciężkiego. IKEA wprowadzi ciężkie elektryczne ciężarówki Volvo do transportu wewnętrznego w dwóch swoich fabrykach w Zbąszynku w Polsce, które będą obsługiwane przez Grupę Raben. Pojazdy będą kursowały pomiędzy dwoma zakładami IKEA oddalonymi od siebie o 14 kilometrów w Zbąszynku i Babimoście w zachodniej Polsce. Doświadczenia z pilotażu mają być wykorzystane do elektryfikacji kolejnych operacji transportowych.
Według Małgorzaty Dobies-Turulskiej, dyrektora zarządzającego IKEA Industry Zbąszynek, projekt pozwala badać możliwości uruchamiania operacji z wykorzystaniem transportu elektrycznego na większą skalę, w większej sieci transportowej. – Jesteśmy jedną z pierwszych firm logistycznych w Europie, podejmujących wyzwanie prowadzenia ciężarówki elektrycznej z naczepą 24-tonową – mówi Piotr Banasiak, dyrektor zarządzający Raben Transport.