Wprawdzie dynamika e-commerce po świetnym 2020 i 2021 r. zaczyna hamować, ale długoterminowy trend jest nadal rosnący. W Polsce online kupuje już 77 proc. internautów, prawie jedna trzecia zamawia w sieci więcej produktów niż przed pandemią, 76 proc. dokonuje zakupów za pośrednictwem smartfona, a najczęściej wybieraną formą płatności pozostają szybkie przelewy – takie wnioski płyną z raportu Gemiusa. Wśród kupujących w sieci dominują kobiety, osoby powyżej 35. roku życia z wyższym wykształceniem i mieszkańcy największych miast.
Pod koniec 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych ponad 51 tysięcy e-sklepów. W minionym roku powstało 6300 nowych, a dynamika wzrostu ich liczby wynosi 25 proc. rocznie – podaje Dun & Bradstreet.
Czego chcą klienci
E-commerce do rozwoju potrzebuje nie tylko sprawnych sklepów, usług kurierskich, ale też nowoczesnych usług finansowych.
– Dziś klienci chcą za naciśnięciem przycisku nie tylko zapłacić za produkt, ale też ubezpieczyć go lub mieć możliwość zakupu na raty. Chcą, aby przed podjęciem decyzji można było porównać oferty różnych instytucji – podkreśla Piotr Kraś, menedżer zespołu inżynierów VMware. Dodaje, że jeżeli instytucja finansowa chce sprzedawać swoje produkty z sukcesem, jej usługi finansowe muszą być łatwo dostępne dla klientów platform e-commerce, ale też łatwo konfigurowalne i dostosowywane do działań konkurencji. Muszą być też dostępne z urządzeń mobilnych. Wszystko to wymaga zastosowania nowoczesnych, skalowalnych technologii, które muszą też być bezpieczne, szczególnie w obliczu wzrostu przestępczości internetowej.