Rynek handlu internetowego rozwija się w błyskawicznym tempie od wielu lat, ale pandemia spowodowała jeszcze przyspieszenie. Polacy zwłaszcza podczas lockdownów przestawiali się masowo na zakupy online i nawet po otworzeniu gospodarki i uruchomieniu sklepów stacjonarnych wielu przy dawnych zwyczajach zostało.
Wysyp nowości
Dodatkowo do kupowania online zachęcają nowe formy zakupów – coraz wygodniejsze, szybsze i bez dodatkowych opłat. Widać to choćby po koncepcie dark store – zakupy spożywcze dostarczane ekspresowo do 20 minut od zamówienia dzięki sieci magazynów nawet w centrach miast. Pojawił się on ledwie w 2020 r. jako odpowiedź na pandemię i potrzeby klientów, unieruchomionych np. chorobą czy kwarantanną, teraz wiele tego typu firm działa już także w Polsce: JOKR, Lisek czy Glovo współpracują w tym modelu z sieciami sklepów stacjonarnych.
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 23 proc. respondentów wie, czym są dark shopy i na czym polega ich oferta. Ich znajomość jest najwyższa wśród mieszkańców większych miast od 200 do 499 tys. mieszkańców, gdzie odsetek wynosi 37 proc., zaś w wśród mieszkańców największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców wynosi 33 proc. 64 proc. badanych deklaruje, że chętnie korzystałoby z oferty tego typu zakupów, czyli dostawy w ciągu 15 minut zamówionych produktów spożywczych, przy czym najbardziej zainteresowaną grupą są osoby w wieku od 35 do 44 lat, gdzie twierdząco odpowiedziało 68 proc. badanych.
– Koncept dark shopów ma krótką historię na polskim rynku i związany jest z dużymi miastami, miejscami o gęstej zabudowie. Relatywnie wysoka znajomość dark shopów i chęć korzystania z oferty tego nowego konceptu świadczy, że Polacy, szczególnie osoby młode, szybko akceptują nowości, które dają im oszczędność czasu robienia zakupów – mówi Anna Dąbrowska z Katedry Badań Zachowań Konsumentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
To tylko jeden z przykładów nowego formatu e-zakupów, o jakich jeszcze kilka lat temu w Polsce niemal nikt nie słyszał. Podobnie wygląda podbój rynku nowych form płatności, jak choćby ogromny sukces BLIK-a. Firma podaje, że na koniec roku z systemu płatności aktywnie korzystało 10 mln osób, w 2021 r. zrealizowali ponad 763 mln transakcji.