Adient Poland – specjalizacja

Polskie firmy z sektora motoryzacyjnego śmiało zwiększają skalę biznesu. Wiodący przedstawiciele tej branży nad Wisłą to m.in. Dębica, grupa Volkswagen czy Wielton.

Publikacja: 28.06.2020 21:00

Adient Poland – specjalizacja

Foto: Rzeczpospolita

Branża motoryzacyjna jest ważnym pracodawcą w skali gospodarki. Niestety, pandemia mocno uderzyła w ten sektor. Z badania firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w dalszej perspektywie firmy planują ograniczać zatrudnienie i zamrozić inwestycje. Zdaniem 80 proc. menedżerów dojście do sytuacji sprzed pandemii zajmie nawet do dwóch lat. Covid-19 zmienił też zachowania konsumentów. Ponad połowa ankietowanych firm uważa, że efektem będzie wzrost znaczenia wirtualnych salonów, które zapewnią sprzedaż aut bez konieczności wizyty w salonie.

W ramach sektora kapituła rankingu przyznała wyróżnienie firmie Adient Poland. Jej specjalizacją są metalowe elementy oraz oparcia siedzeń do samochodów osobowych, prowadnice foteli oraz mechanizmy mobilne. Produkty montowane są w samochodach takich marek, jak Volkswagen, Skoda, Porsche, Audi czy Lamborghini. Zakład w Świebodzinie działa od 2000 r. Z kolei pierwszy zakład w Skarbimierzu powstał w 2008 r., a drugi w 2016 r. Spółka zatrudnia ponad 3100 osób. Ponad 90 proc. jej przychodów ze sprzedaży stanowi eksport.

Kapituła wyróżniła firmę przede wszystkim za rozwój i inwestycje, których efektem był znaczny wzrost zatrudnienia. Warto też podkreślić, że Adient systematycznie rozwija produkty, stawiając na innowacyjne rozwiązania.

Wśród 12 wiodących przedsiębiorstw z branży nie mogło zabraknąć grupy Volkswagen Motor Polska, która wypracuje na naszym rynku imponujące przychody, a za ich zdecydowaną większość odpowiada sprzedaż eksportowa. Mocną pozycję w sektorze ma też Grupa Magneti Marelli, której zeszłoroczne przychody przekroczyły 2,6 mld zł, a zatrudnienie wyniosło przeszło 2580 osób.

W zestawieniu ujęte zostały też takie podmioty, jak Firma Oponiarska Dębica, FCA Poland, Grupa Toyota czy Wielton. Ta ostatnia firma w latach 2015–2019 odnotowała niemal trzykrotny wzrost sprzedaży pojazdów, co przełożyło się na prawie czterokrotny wzrost przychodów. Jednocześnie grupa Wielton utrzymała trzecią pozycję wśród największych europejskich producentów przyczep i naczep i awansowała na ósmą pozycję w branży na świecie.

Dynamicznie rozwija się też wspomniana już Dębica – wiodący producent opon do samochodów osobowych i ciężarowych. Zanotowała w 2019 r. przychody ze sprzedaży przekraczające 2 mld zł, o 6,4 proc. wyższe w ujęciu rok do roku. Jej zysk operacyjny osiągnął 119,7 mln zł i był wyższy o 20 proc., a zysk netto wyniósł 112,7 mln zł po wzroście o 25,6 proc.

Branża motoryzacyjna jest ważnym pracodawcą w skali gospodarki. Niestety, pandemia mocno uderzyła w ten sektor. Z badania firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w dalszej perspektywie firmy planują ograniczać zatrudnienie i zamrozić inwestycje. Zdaniem 80 proc. menedżerów dojście do sytuacji sprzed pandemii zajmie nawet do dwóch lat. Covid-19 zmienił też zachowania konsumentów. Ponad połowa ankietowanych firm uważa, że efektem będzie wzrost znaczenia wirtualnych salonów, które zapewnią sprzedaż aut bez konieczności wizyty w salonie.

Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat