Porty lotnicze Incheon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzająca portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu, m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach. Incheon obsłużył w ubiegłym roku 71 mln pasażerów, natomiast Narita 44 mln w 2019 r. Obydwa porty lotnicze są też świetnie skomunikowane z miastami, w których są położone, dzięki połączeniom kolejowym, co w przypadku CPK ma również bardzo duże znaczenie.
– Do roli doradcy strategicznego CPK poszukujemy zarządcy globalnego hubu z doświadczeniem w projektach międzynarodowych związanych z planowaniem, budową i zarządzaniem dużym lotniskiem przesiadkowym, również w zakresie transportu cargo. Zakładamy, że wybór doradcy strategicznego i podpisanie umowy nastąpi na przełomie III i IV kw. tego roku. Na razie podpiszemy umowę na okres do trzech lat, czyli będzie dotyczyła etapów planowania i projektowania inwestycji lotniskowej – opisuje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – W przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym. Takie zaangażowanie oznaczałoby zaś szeroko zakrojoną współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy, ale też inwestycyjnym i gospodarczym. To właśnie dlatego rozmowy z potencjalnymi partnerami prowadzone są równolegle na dwóch poziomach: biznesowym i międzyrządowym – dodaje.
Chociaż orientacyjne położenie CPK jest już znane, to właśnie w trakcie tworzenia masterplanu zostanie określona bardziej szczegółowa lokalizacja obszaru inwestycji. Ma to nastąpić już w pierwszej połowie 2021 r. – Masterplan będzie podlegał odbiorom cząstkowym i będzie poddawany konsultacjom z samorządem. Zakładamy, że masterplan w wersji finalnej powinien być gotowy na początku 2022 r. – przewiduje Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Pierwsze linie kolejowe
Na początku czerwca spółka CPK przedstawiła już plan inwestycji kolejowych CPK na lata 2020–2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
1. Warszawa–CPK–Łódź–Sieradz–Wrocław–Wałbrzych–granica z Czechami