Innowacje i inwestycje kluczem do sukcesu

Grupa CANPACK stawia na nowatorskie rozwiązania technologiczne. Konsekwentnie inwestuje, kierując się przy tym zasadami zrównoważonego rozwoju.

Publikacja: 28.06.2020 21:20

Grupa CANPACK jest globalnym producentem opakowań

Grupa CANPACK jest globalnym producentem opakowań

Foto: materiały prasowe

Artykuł przygotowany przez firmę Grupa Canpack

Obecność w 19 krajach, zatrudnienie sięgające 8 tysięcy pracowników, zdolności produkcyjne pozwalające zaoferować rocznie 26 miliardów puszek i sprzedaż do ponad stu krajów – tak w dużym skrócie można scharakteryzować globalnego potentata produkcji opakowań metalowych, Grupę CANPACK.

Niewiele firm z polskimi korzeniami może się pochwalić tak dynamicznym rozwojem. Jest on efektem odważnych inwestycji. Tylko w latach 2014–2019 Grupa wydała na rozwój imponującą kwotę ponad miliarda dolarów. Nie zamierza spocząć na laurach.

– Ekspansja geograficzna jest efektem wypracowywanego latami zaufania klientów do naszej firmy, gwarantuje jej stabilność oraz zabezpiecza ją przed osłabieniem koniunktury w dowolnym regionie geograficznym – podkreśla Małgorzata Podrecka, wiceprezes Grupy CANPACK. W 2019 r. eksport stanowił aż 86 proc. przychodów firmy.

Puszki śmiało idą w świat

Mając na uwadze ambitny dotychczasowy plan inwestycyjny oraz zapewnienia władz firmy, ciężko oprzeć się wrażeniu, że Grupa będzie dalej rosła. Pierwsze zagraniczne inwestycje rozpoczęto już w 2003 roku, budując fabryki na Ukrainie, a potem w Rumunii.

Grupa skupia się przede wszystkim na inwestycjach związanych z produkcją aluminiowych puszek do napojów. Od tego czasu rozpoczęła działalność m.in. w Indiach, Holandii czy Brazylii, by w 2019 r. uruchomić fabrykę w Kolumbii. Jest pierwszym producentem w tym kraju, który ma możliwość dostarczania nie tylko standardowych dla rynku lokalnego rozmiarów puszek, 330 ml lub 355 ml, ale także formatów specjalistycznych. Nowy zakład ma roczną zdolność produkcyjną przekraczającą 1,3 miliarda puszek. Grupa otworzyła fabrykę w czwartym kwartale zeszłego roku, a już na początku 2020 r. ogłosiła zwiększenie mocy produkcyjnych do 1,9 miliarda puszek rocznie. Warto odnotować, że jest pierwszym w Kolumbii producentem puszek dla rzemieślniczego piwa, dzięki czemu wytwarzane lokalnie piwo stało się dostępne w całym kraju. Z początkiem tego roku zapowiedziano też rozbudowanie mocy produkcyjnych w Rosji.

– Marki, które skupiają się na zrównoważonym rozwoju i wychodzą poza tradycyjnie kojarzone z puszką produkty, takie jak piwo, napoje gazowane i energetyczne, coraz częściej zwracają się do nas o wsparcie we wprowadzaniu na rynek swoich produktów, takich jak wino, herbata, kawa czy woda. Mamy nadzieję, że nasze inwestycje dadzą dodatkowy impuls do spopularyzowania puszki wśród kolumbijskich i rosyjskich konsumentów, przyczyniając się tym samym do czystszego i bardziej zrównoważonego środowiska – tak inwestycję komentował Roberto Villaquirán, dyrektor zarządzający Grupy CANPACK.

W ubiegłym roku Grupa ogłosiła również nową inwestycję w Czechach, gdzie właśnie rozpoczyna produkcję aluminiowych puszek dla browaru Plzensky Prazdroj, właściciela marki Pilsner Urquell, oraz docelowo innych klientów w regionie.

Zrównoważony rozwój

Większość inwestycji Grupy ma charakter greenfieldowy (czyli od podstaw). Nie tylko pozwala to firmie być bliżej jej klientów, ale daje również możliwość stosowania nowych rozwiązań technologicznych. Takich, które są przyjazne środowisku.

– Kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem są dla nas bardzo ważne. Każda decyzja inwestycyjna analizowana jest pod kątem środowiskowym. Nie bez znaczenia jest to również dla naszych klientów – podkreśla wiceprezes Podrecka.

CANPACK aktywnie angażuje się w inicjatywy nie tylko z zakresu ochrony środowiska, wspiera też lokalne społeczności.

– Ostatnio wdrożyliśmy w firmie nową politykę zrównoważonego rozwoju, która wytycza kierunki naszych działań. W oparciu o jej założenia podejmujemy decyzje, które pomagają nam nie tylko osiągnąć cele biznesowe, ale także budować zrównoważoną przyszłość – podkreśla Małgorzata Podrecka.

Władze spółki wskazują na trzy filary zrównoważonego rozwoju. Pierwszym jest odpowiedzialność wobec pracowników i lokalnych społeczności. Firma jest sponsorem trzech akademii sportowych: Akademii Wisły CANPACK, Akademii CANPACK Okocimski Brzesko oraz Akademii Hokejowej Cracovii.

W ramach Grupy działa fundacja, która wspiera lokalne wydarzenia sportowe, edukacyjne, integracyjne, podejmuje też działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia, a także pomaga ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych.

Firma nie pozostała obojętna na walkę z trwającą pandemią. Zaangażowała się w pomoc rzeczową i finansową dla szpitali oraz stacji pogotowia ratunkowego w Brzesku, Bydgoszczy, Tychach, Tarnowie, Dębicy, Orzeszu i Krakowie. W ramach wolontariatu pracowniczego wydrukowano przyłbice ochronne i przekazano je lokalnym szpitalom.

Drugim filarem wskazanym przez władze spółki jest odpowiedzialność za wpływ na środowisko.

– Do produkcji opakowań wykorzystujemy wysokiej jakości ekologiczne materiały, a także wdrażamy procesy produkcyjne coraz bardziej przyjazne środowisku, aby wesprzeć ideę ekologii i sprostać wymaganiom Unii Europejskiej – podkreśla wiceprezes Podrecka.

W 2019 r. 70 proc. energii elektrycznej w zakładach zlokalizowanych w Brzesku, Bydgoszczy, Dębicy, Tarnowie i Orzeszu pochodziło z odnawialnych źródeł. Obecna umowa z dostawcą energii przewiduje, że w 2020 r. całość energii, wykorzystywanej w wyżej wymienionych zakładach, będzie posiadała gwarancje pochodzenia ze źródeł odnawialnych. Podobna umowa została podpisana dla zakładu produkcyjnego w Anglii. Coraz więcej zakładów Grupy wyposażanych jest też w instalacje fotowoltaiczne instalowane m.in. na dachach fabryk.

Trzeci filar strategii zakłada wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym, dlatego firma projektuje i produkuje opakowania w pełni nadające się do recyklingu (sprzyjają temu również właściwości tego typu opakowań, m.in. wykorzystanie aluminium z recyklingu). W Grupie znajduje się spółka zajmująca się tym obszarem – CP Recycling – która od ponad 20 lat z sukcesem rozwija system recyklingu puszki w Polsce. Jest aktualnie jedną z największych organizacji odzysku opakowań w Polsce. Co ciekawe, obecnie recykling puszki w naszym kraju jest na poziomie ponad 80 proc., czyli wyższym niż średnia europejska i przewyższającym unijne wymagania.

Ponad trzy dekady doświadczeń

Historia firmy sięga początków transformacji ustrojowo-gospodarczej w Polsce. W listopadzie 1989 r. amerykańska firma Can Corporation of America Inc. zawiązała z przedsiębiorstwem Opakomet spółkę joint venture o nazwie Pol-Am-Pack, która zajmowała się produkcją unowocześnionych opakowań stalowych na żywność. Współpraca była na tyle owocna, że trzy lata później podjęto decyzję o utworzeniu nowej spółki CANPACK, która rozpoczęła produkcję aluminiowych puszek napojowych. Większość akcji objęli w niej Amerykanie.

Warto odnotować, że według najnowszego raportu Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce Giorgi Global Holdings – czyli spółka nadrzędna Grupy CANPACK – znalazła się wśród największych amerykańskich inwestorów w naszym kraju pod względem wielkości inwestycji (druga pozycja w rankingu), wartości aktywów (trzecie miejsce), jak również przychodów z działalności (szóste miejsce).

– Możemy być dumni, że jesteśmy międzynarodową korporacją, a jednocześnie firmą rodzinną, z szybką ścieżką podejmowania decyzji – podsumowuje wiceprezes Podrecka. Dzięki okazanemu zaufaniu oraz wykwalifikowanej kadrze firma od wielu lat rośnie w siłę, przyczyniając się do rozwoju gospodarki oraz pozytywnie wpływając na wizerunek Polski poza granicami kraju.

- Artykuł przygotowany przez firmę Grupa Canpack

Artykuł przygotowany przez firmę Grupa Canpack

Obecność w 19 krajach, zatrudnienie sięgające 8 tysięcy pracowników, zdolności produkcyjne pozwalające zaoferować rocznie 26 miliardów puszek i sprzedaż do ponad stu krajów – tak w dużym skrócie można scharakteryzować globalnego potentata produkcji opakowań metalowych, Grupę CANPACK.

Pozostało 96% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?