Motorem napędowym rozwoju biznesu w przypadku wielu firm staje się e-commerce. Z raportu Gemiusa za 2019 r. wynika, że w Polsce łączna liczba internautów to 27,5 mln. Aż 60 proc. z nich kupuje w polskich e-sklepach, a 26 proc. – przez zagraniczne kanały e-sprzedaży. Wartość rynku e-commerce w Polsce systematycznie rośnie, a pandemia dodatkowo podbija tę dynamikę. Beneficjentem będą takie firmy jak Allegro czy Amazon.
W ramach tego sektora kapituła rankingu przyznała wyróżnienie firmie Oponeo.pl. To lider sprzedaży opon i felg przez internet. W 2001 r. był jednym z pierwszych polskich sklepów internetowych z oponami, a obecnie jest największym tego typu sprzedawcą w kraju – prowadzi sprzedaż w kilku państwach europejskich. To również największa w polskim internecie baza wiedzy dotycząca opon i największy zbiór opinii kierowców. Kapituła doceniła tę handlową firmę przede wszystkim za kompleksowy charakter biznesu i międzynarodową obsługę klientów.
W 2019 r. grupa umocniła markę Oponeo.pl na rynku sprzedaży opon i wypracowała 20,2 mln zł zysku, o 23,5 proc. więcej niż w rok wcześniej. Na wzrost wyniku netto wpłynęły przede wszystkim przychody ze sprzedaży, które wyniosły 962 mln zł (20 proc. stanowił eksport) wobec 843 mln zł przychodów za 2018 r. Wzrost sprzedaży został osiągnięty mimo kontynuacji trendu spadkowego na rynku opon w Polsce i Europie. W skali kraju sprzedaż opon do samochodów osobowych w 2019 r. spadła o 8,1 proc., a w Europie o 2 proc.
Wśród 12 wiodących przedsiębiorstw z branży nie mogło zabraknąć takich gigantów jak Jeronimo Martins Polska, Żabka Polska, Allegro czy Dino. Każdy z nich może się pochwalić imponującym poziomem zeszłorocznych przychodów i wysokim zatrudnieniem.
Jeronimo Martins Polska, operator sieci Biedronka, to druga co do wielkości firma w Polsce z przychodami za 2019 r. rzędu 55,6 mld zł (wyższymi niż rok wcześniej).