Cel: okręty i zeroemisyjne statki

W naszej grupie projektujemy przyszłość żeglugi – mówi Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding.

Publikacja: 28.06.2020 21:20

Piotr Soyka, autor globalnego sukcesu największej polskiej grupy stoczniowej

Piotr Soyka, autor globalnego sukcesu największej polskiej grupy stoczniowej

Foto: Fot./Agnieszka Latarska/PORTALMORSKI.PL

Artykuł przygotowany przez firmę Remontowa Holding

Gdańska wyspa Ostrów i tereny dookoła niej to wielkie, tętniące życiem centrum projektowania, budowy, wyposażania i modernizacji jednostek pływających. Powstają tu najbardziej zaawansowane produkty polskiego przemysłu okrętowego, realizowane są najbardziej śmiałe projekty inżynierii morskiej.

Działa tu większość spółek należących do polskiej Grupy Kapitałowej (GK) Remontowa Holding dającej dziś zatrudnienie ponad 8 tysiącom pracowników i podwykonawców. To jedna z największych obecnie w Europie grup stoczniowych, wywodząca się w prostej linii z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA sprywatyzowanej ze 100-proc. udziałem polskiego kapitału w roku 2001. Dziś słowo „Remontowa" to nie tylko nazwa widniejąca w logotypach większości spółek Holdingu, ale także bardzo silna polska marka przemysłowa rozpoznawalna na globalnym rynku morskim.

Od socjalizmu do wolnego rynku

Twórcą i autorem międzynarodowego sukcesu grupy jest polski inżynier i menedżer Piotr Soyka przez 20 lat stojący na czele zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, do dziś będącej największą spółką zależną całego Holdingu, którym prezes Soyka kieruje od kilku lat. W tej stoczni zaczynał pracę w 1972 roku. Doświadczenia zawodowe zdobywał także m.in. w Szwecji i Angoli, a także w Stoczni Remontowej w Świnoujściu, którą w latach 80. wyprowadził z trudności finansowych i w której zapisał się do... Solidarności jako jedyny dyrektor w polskim przemyśle okrętowym. Zawsze jednak wracał do gdańskiej „remontówki".

W 1989 roku, gdy w Polsce dogorywał komunizm, Piotr Soyka wygrał konkurs na dyrektora naczelnego stoczni, zapoczątkowując jej restrukturyzację i całkowitą reorientację rynkową, oznaczającą zwrot ku zachodnim rynkom i armatorom. Przez kilkanaście lat doprowadził do przekształcenia typowego socjalistycznego zakładu pracy w nowoczesne przedsiębiorstwo zdolne do konkurowania na światowym rynku. Wykształcił także kadrę najlepszych menedżerów. Prywatyzacja w roku 2001 była logicznym zwieńczeniem tego procesu, dostosowując strukturę własnościową firmy do panujących w tym przemyśle standardów europejskich. To bodaj jedyny przykład przeprowadzonej z sukcesem na dużą skalę prywatyzacji w polskim przemyśle stoczniowym na drodze wykupu przez spółkę menedżersko-pracowniczą.

Polska stocznia pierwsza w Europie

Do Gdańska na remonty i przebudowy każdego roku zawija średnio 200 statków wszystkich typów z całego świata, w tym największe mogące wpłynąć na Bałtyk. Oprócz typowych remontów Remontowa SA wykonuje proekologiczne modernizacje statków, zwiększając ich efektywność energetyczną, zmniejszając zużycie paliwa i negatywny wpływ na środowisko. Projekty te polegają zarówno na modyfikacjach siłowni i kształtu kadłuba, jak i wymianach systemów napędowych na nowe, pracujące na niskoemisyjnych paliwach.

Stocznia jest rekordzistką w wyposażaniu statków w systemy odsiarczania spalin, których do tej pory zainstalowała ponad 100 na kilkudziesięciu statkach czołowych światowych armatorów. W 2019 roku zajęła pod tym względem pierwsze miejsce w Europie.

Jako jedna z pierwszych na świecie zaczęła też instalować na statkach systemy oczyszczania wód balastowych, zapobiegające przemieszczaniu się drogą morską gatunków inwazyjnych między odległymi zakątkami świata, prowadzącemu do naruszenia naturalnych ekosystemów. Przebudowuje także wielkie statki i platformy dla największych graczy na rynku offshore oil & gas.

Innowacyjne statki „pod klucz"

Druga stocznia Holdingu – Remontowa Shipbuilding SA – jest europejskim liderem w produkcji innowacyjnych statków, które buduje „pod klucz". W całej swojej historii zbudowała ich dotąd 1020. W latach 2000–2020 przekazała ich łącznie 120, w tym 55 do obsługi morskiego sektora wydobywczego, 42 promy pasażersko-samochodowe, 18 jednostek specjalnych i statki rybackie. Dzięki temu Polska stała się czołowym producentem statków o napędach hybrydowych, w tym zasilanych LNG, których stocznia w tym czasie zbudowała 20.

Obecnie w portfelu produkcyjnym jest łącznie 18 kompletnie wyposażonych jednostek pływających, w tym siedem niskoemisyjnych z napędami hybrydowymi zasilanymi LNG lub elektrycznością z baterii.

Strategia rozwoju GK Remontowa Holding polega na dywersyfikacji działalności, wyszukiwaniu nowych nisz i produkcji jednostek pływających poszukiwanych na światowym rynku. Za 2019 rok skonsolidowane przychody przekroczyły 2 miliardy zł.

Międzynarodowa konkurencja

Grupa specjalizuje się w projektowaniu, budowie, przebudowach, remontach i wyposażaniu jednostek pływających. Jej spółki zależne produkują i dostarczają także m.in. urządzenia sterowe, grodzie wodoszczelne, rozdzielnice i pulpity sterownicze, systemy elektryczne i radionawigacyjne, systemy zasilania skroplonym gazem ziemnym, a także oprawy oświetleniowe i meble. Te ostatnie również do wielkich obiektów przemysłowych, biurowych i handlowych, a także dla światowych sieci hoteli.

Firma działa w warunkach globalnej konkurencji z podmiotami zarówno z Europy, jak i Dalekiego Wschodu. W Europie głównymi konkurentami są stocznie działające nad Bałtykiem i Morzem Północnym, niemieckie, holenderskie, duńskie i estońskie.

Dzięki zaangażowaniu finansowemu Holdingu zainicjowano pierwszy w Polsce sektorowy program wsparcia prac badawczo-rozwojowych INNOship w branży stoczniowej pod auspicjami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Obecnie Holding rozwija produkcję promów elektrycznych i okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. W planach są prace nad technologią wykorzystania ogniw paliwowych do zasilania statków i budowa statków zeroemisyjnych.

Co robi grupa Remontowa Holding

- Proekologiczne przebudowy

Remontowa SA przerabia statki, wymieniając ich napędy na takie, które pracują na czystych paliwach. Kilka lat temu przystosowała szwedzki prom do zasilania metanolem, a także wyposażyła dwa duże kanadyjskie promy w napędy na LNG, zmniejszając ich ślad węglowy o 25 tys. ton CO2 rocznie, co odpowiada usunięciu z dróg 5 tys. samochodów. Stocznia wyposaża statki w systemy ograniczające emisje tlenków siarki, azotu i innych szkodliwych dla środowiska substancji, powstających przy spalaniu paliw.

- Pływające rafinerie

Stocznia przebudowuje wielkie platformy pracujące w sektorze wydobycia ropy i gazu. Pierwsza z nich wpłynęła w 2000 roku. Do tej pory zmodernizowała 17 platform dla największych światowych koncernów. Przebudowuje także tankowce, pływające rafinerie, wyposażając je w instalacje do odbioru, magazynowania i wstępnego przetwarzania ropy naftowej i gazu lub stawiając na platformach nowe kompletne systemy produkcyjne. Projekty takie wykonała m.in. dla firmy Ithaca Energy oraz Grupy Lotos.

- Budowa okrętów

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA zbudowała 1020 jednostek, w tym ponad 400 okrętów. Obecnie buduje niszczyciele min i holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Zaprojektowany w Holdingu okręt przeciwminowy „Kormoran II" to najnowocześniejsza jednostka tej klasy w NATO. ORP „Kormoran" od 2017 r. służy w marynarce, drugi – ORP „Albatros" niedługo rozpocznie próby morskie, a trzeci – ORP „Mewa" będzie wodowany jesienią br. Stocznia liczy na kontynuację przez MON programu modernizacji technicznej floty.

- Statki niskoemisyjne

Remontowa Shipbuilding zbudowała dla armatorów z Europy i Ameryki 21 statków niskoemisyjnych, 18 zasilanych LNG i trzy – elektrycznością. Wśród nich są trzy promy na LNG żeglujące po wodach objętego ochroną rezerwatu Morza Saliszów i pierwszy prom na LNG w UE, zbudowany dla duńskiej gminy Samso. Obecnie stocznia buduje 17 nowych jednostek, w tym siedem niskoemisyjnych. Ogromne doświadczenie we wdrażaniu nowych technologii to solidna podstawa do pracy nad statkami na wodór i inne paliwa przyszłości.

 

2013

Konsolidacja aktywów

reorganizacja grupy kapitałowej pod kierownictwem Piotra Soyki jako prezesa zarządu Remontowa Holding SA

2009

Pierwszy statek niskoemisyjny

pierwszy prom na LNG ze Stoczni Północnej (od 2011 działającej pod nazwą Remontowa Shipbuilding)

2008

Statek dla Królowej Anglii

Elżbieta II matką chrzestną statku zbudowanego w Grupie Remontowa dla Wielkiej Brytanii

2004

Ekspansja

wejście w niszę budowy statków dla sektora naftowego, rozwój produkcji promów i statków specjalistycznych

2003

Druga stocznia w grupie

zakup większościowego pakietu akcji Stoczni Północnej

2001

Zmiana własnościowa

podpisanie aktu prywatyzacyjnego Gdańskiej Stoczni Remontowej, początki budowy grupy kapitałowej

1989

Transformacja

początek restrukturyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej

1952

Gdańska Stocznia Remontowa

powstała jako osobne przedsiębiorstwo wyodrębnione ze Stoczni Gdańskiej

1945

Stocznia nr 3

utworzenie w Gdańsku zakładu, od 1950 r. znanego jako Stocznia Północna

Artykuł przygotowany przez firmę Remontowa Holding

Artykuł przygotowany przez firmę Remontowa Holding

Gdańska wyspa Ostrów i tereny dookoła niej to wielkie, tętniące życiem centrum projektowania, budowy, wyposażania i modernizacji jednostek pływających. Powstają tu najbardziej zaawansowane produkty polskiego przemysłu okrętowego, realizowane są najbardziej śmiałe projekty inżynierii morskiej.

Pozostało 96% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
John G. Ruggie: Odpowiedzialne działanie firm przestało być kwestią wyboru
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?