Związki zawodowe w Airbusie akceptują redukcję załogi

Po 3 miesiącach negocjacji związki zawodowe większości załogi Airbusa podpisały umowę z dyrekcją o planie zachowania zatrudnienia, aby uniknąć wypowiedzeń.

Publikacja: 14.10.2020 15:39

Związki zawodowe w Airbusie akceptują redukcję załogi

Foto: Bloomberg

Plan przedstawiony na początku lipca przewiduje likwidację 4200 miejsc pracy we Francji, w tym 3400 w Tuluzie. Według związków, wynegocjowana umowa pozwoli uniknąć wypowiedzeń. Jednocześnie podpisały umowę o długoterminowej częściowej działalności (o technicznym bezrobociu), dotyczącej do 30 proc. zatrudnionych głównie w produkcji, pozwalającej ochronić 1500 miejsc pracy. Obie umowy zostaną uruchomione od 1 stycznia 2021 r.

Airbus chce zmniejszyć załogę ponad 130 tys. ludzi o 15 tys., bo perspektywy sektora pogorszyły się wraz ze wzrostem liczby zakażeń i nowymi ograniczeniami w podróżowaniu — powiedział dziennikowi „Handelsblatt" dyrektor operacyjny, Airbusa Michael Schoellhorn. Sytuacja na początku jesieni była gorsza niż grupa zakładała latem, te 15 tys. etatów to minimum — dodał. Z powodu niepełnego wykorzystania fabryk może dojść do decyzji zamykania niektórych — nie dotyczy to na razie fabryk niemieckich.

- Na płaszczyźnie socjalnej osiągnęliśmy cel zerowych wypowiedzeń, na co nie było naszej zgody. I o ile nie wszystkie likwidowane stanowiska zostały pokryte dobrowolnym odejściem na dzień 31 grudnia, to stworzyliśmy warunki, aby do tego dojść wydłużając okres dobrowolnych zgłoszeń albo dodatkowymi działaniami oszczędnościowymi, np. umiarem płacowym przez dalszy rok — powiedział Reuterowi Jean-Francois Knepper z FO w Airbusie.

Związek CFE-CGC uważa też, że „dzięki tym dwóm umowom Airbus jest na dobrej drodze, by nie było wypowiedzeń". — Okres dobrowolnych odejść miał zakończyć się 31 grudnia, teraz może trwać do 31 marca, co daje ludziom więcej czasu na decyzję. Uważamy, że 1000 odejdzie na wcześniejszą emeryturę, a 300-400 na emeryturę ze wsparciem finansowym — dodał Florent Veletchy z CFTC. Dyrekcja nie zmieniła swego celu wprowadzenia płacy na poziomie 84 proc. zarobków netto, ale uzyskaliśmy od niej zobowiązanie, że do końca roku pojawi się dodatek — poinformował Knepper z FO. Zostania sfinansowany decyzją solidarnościową wszystkich 30 tys. pracujących w Airbus Commercial we Francji.

Mniejszościowy CGT odmówił podpisania obu umów. — Nie damy poręki planowi, który zawiera bezpośrednie zwolnienia czy techniczne bezrobocie, które nie pozwala chronić wszystkich zatrudnionych — wyjaśnił Patrice Thébault

Dwa kontrakty od ESA

Airbus podał odrębnie o otrzymaniu dwóch kontraktów od Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Pierwszy na sumę 491 mln euro dotyczy sprowadzenia na Ziemię próbek pobranych na Marsie. Misję Mars Sample Return będzie prowadzić przez 5 lat ESA wspólnie a amerykańska NASA.

Drugi kontrakt dotyczy wykonania przez Airbusa prac badawczych nad nowym modułem lądownika na Księżycu, European Large Logistic Lander (EL3), który docelowo przetransportuje tam do 1,7 ton ładunku. Loty z nim mają zacząć się pod koniec obecnej dekady. Pracami nad nim pokieruje ośrodek w Bremie.

Plan przedstawiony na początku lipca przewiduje likwidację 4200 miejsc pracy we Francji, w tym 3400 w Tuluzie. Według związków, wynegocjowana umowa pozwoli uniknąć wypowiedzeń. Jednocześnie podpisały umowę o długoterminowej częściowej działalności (o technicznym bezrobociu), dotyczącej do 30 proc. zatrudnionych głównie w produkcji, pozwalającej ochronić 1500 miejsc pracy. Obie umowy zostaną uruchomione od 1 stycznia 2021 r.

Airbus chce zmniejszyć załogę ponad 130 tys. ludzi o 15 tys., bo perspektywy sektora pogorszyły się wraz ze wzrostem liczby zakażeń i nowymi ograniczeniami w podróżowaniu — powiedział dziennikowi „Handelsblatt" dyrektor operacyjny, Airbusa Michael Schoellhorn. Sytuacja na początku jesieni była gorsza niż grupa zakładała latem, te 15 tys. etatów to minimum — dodał. Z powodu niepełnego wykorzystania fabryk może dojść do decyzji zamykania niektórych — nie dotyczy to na razie fabryk niemieckich.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru