Przyczyny opóźnień na lotniskach bywają różne i zawsze stanowią dla pasażerów dyskomfort podczas podróży. Za stracony czas można jednak dostać odszkodowanie. Jaka rekompensata należy nam się w przypadku długiego oczekiwania na lot?
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Chyba każdy podróżujący samolotem miał kiedyś do czynienia z mniejszym lub większym opóźnieniem lotu. Oczekiwanie na lotnisku nie należy do przyjemności i może powodować wiele komplikacji. Problem ze zdążeniem na lot przesiadkowy, późny przylot na miejsce i skrócone o kilka godzin wakacje to tylko niektóre z możliwych scenariuszy.
Choć takie nieprzyjemności trudno zrekompensować, to część pieniędzy wydanych na opóźniony lot możemy odzyskać. Możliwość otrzymania odszkodowania zależy od długości oczekiwania, a także przyczyny przesunięcia godziny wylotu.
Do czego uprawnia pasażerów opóźnienie lotu?
W sytuacji, gdy opóźnienie wynosi powyżej dwóch godzin, przysługuje nam tzw. prawo do opieki na lotnisku. Powinniśmy wtedy otrzymać od przedstawiciela linii lotniczych lub lotniska posiłki i napoje lub vouchery na ich zakup w ilościach odpowiednich do czasu oczekiwania. W przypadku lotów do 1500 km czas opóźnienia musi wynosić co najmniej dwie godziny, loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km uprawniają do opieki po trzech godzinach, natomiast wszystkie inne loty - po czterech godzinach. Jeśli takiej opieki nie otrzymamy, możemy domagać się od linii lotniczej zwrotu poniesionych kosztów.
Czytaj więcej
Choć podróżowanie pociągiem jest bardziej ekologiczne niż samochodem lub samolotem, jego nieodłącznym elementem są opóźnienia. Z ich powodu pasażerowie często muszą zmienić lub odwołać swoje plany. Kiedy podróżnym należy się rekompensata?