Opóźniony lot i długie oczekiwanie na lotnisku? Sprawdź, jakie należy się odszkodowanie

Ogromna liczba turystów, zwłaszcza w szczycie wakacyjnego sezonu, często bywa przyczyną licznych opóźnień na najpopularniejszych lotniskach. Pasażerom nie raz utrudniają życie także strajki personelu lotniczego. Dla podróżnych czasami oznacza to długie godziny spędzone w oczekiwaniu na lot. W jakich sytuacjach należy nam się odszkodowanie?

Publikacja: 13.10.2024 08:54

Odszkodowanie za opóźniony lot. Komu się należy i ile wynosi?

Odszkodowanie za opóźniony lot. Komu się należy i ile wynosi?

Foto: David Paul Morris/Bloomberg

Przyczyny opóźnień na lotniskach bywają różne i zawsze stanowią dla pasażerów dyskomfort podczas podróży. Za stracony czas można jednak dostać odszkodowanie. Jaka rekompensata należy nam się w przypadku długiego oczekiwania na lot?

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

Chyba każdy podróżujący samolotem miał kiedyś do czynienia z mniejszym lub większym opóźnieniem lotu. Oczekiwanie na lotnisku nie należy do przyjemności i może powodować wiele komplikacji. Problem ze zdążeniem na lot przesiadkowy, późny przylot na miejsce i skrócone o kilka godzin wakacje to tylko niektóre z możliwych scenariuszy.

Choć takie nieprzyjemności trudno zrekompensować, to część pieniędzy wydanych na opóźniony lot możemy odzyskać. Możliwość otrzymania odszkodowania zależy od długości oczekiwania, a także przyczyny przesunięcia godziny wylotu.

Do czego uprawnia pasażerów opóźnienie lotu?

W sytuacji, gdy opóźnienie wynosi powyżej dwóch godzin, przysługuje nam tzw. prawo do opieki na lotnisku. Powinniśmy wtedy otrzymać od przedstawiciela linii lotniczych lub lotniska posiłki i napoje lub vouchery na ich zakup w ilościach odpowiednich do czasu oczekiwania. W przypadku lotów do 1500 km czas opóźnienia musi wynosić co najmniej dwie godziny, loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km uprawniają do opieki po trzech godzinach, natomiast wszystkie inne loty - po czterech godzinach. Jeśli takiej opieki nie otrzymamy, możemy domagać się od linii lotniczej zwrotu poniesionych kosztów.

Czytaj więcej

Rekompensata za opóźnienie pociągu. Kiedy się należy i jak się o nią ubiegać?

Jeżeli natomiast będziemy zmuszeni czekać na lot przez jedną lub więcej nocy, należy nam się zakwaterowanie w hotelu, a także transport między lotniskiem a hotelem.

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

Ponad pięciogodzinne opóźnienie lotu uprawnia nas do zwrotu kosztów biletu. Możemy również domagać się zaproponowania innego połączenia lotniczego do celu naszej podróży.

Jeżeli natomiast dotrzemy na miejsce z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem - przysługuje nam odszkodowanie. Wynosi ono od 250 do 600 euro. Kwota odszkodowania zależy od długości lotu. W przypadku lotów do 1500 km przysługuje odszkodowanie w wysokości 250 euro. Loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km uprawniają do wypłaty 400 euro. Za wszystkie inne opóźnione loty możemy otrzymać 600 euro.

Odmowa odszkodowania z powodu nadzwyczajnych okoliczności

Linie lotnicze mogą odmówić wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot powołując się na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, których nie dało się uniknąć mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Są nimi:

  • złe warunki atmosferyczne
  • klęski żywiołowe
  • strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska
  • destabilizacja polityczna
  • zagrożenie bezpieczeństwa
  • ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego
  • zderzenie samolotu z ptakiem
  • ukryte wady produkcyjne samolotu.

Czytaj więcej

Rewolucyjne zmiany w paszportach i dowodach osobistych? Komisja Europejska ma plan

Jak ubiegać sie o odszkodowanie za opóźniony lot?

Aby otrzymać odszkodowanie trzeba złożyć reklamację do przewoźnika obsługującego lot. Należy ją wysłać w formie pisemnej zachowując potwierdzenie. W formularzu musimy podać dane lotu i kwotę, o którą wnioskujemy. Przewoźnik powinien odpowiedzieć na naszą reklamację w ciągu 30 dni. Formularze reklamacyjne najpopularniejszych europejskich linii lotniczych można znaleźć m.in. na stronie Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Co zrobić w przypadku odmowy odszkodowania?

Jeśli spotkamy się z odmową linii lotniczej lub brakiem odpowiedzi możemy skorzystać z pomocy:

  • Rzecznika Praw Pasażera – w przypadku lotów z Polski
  • Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce - jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE.

Przyczyny opóźnień na lotniskach bywają różne i zawsze stanowią dla pasażerów dyskomfort podczas podróży. Za stracony czas można jednak dostać odszkodowanie. Jaka rekompensata należy nam się w przypadku długiego oczekiwania na lot?

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

Pozostało 93% artykułu
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Transport
Boeing wraca stopniowo do normalnego funkcjonowania
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje