Afera Newagu. Posłanka Matysiak: Sprawa rozwija się w zaskakującym kierunku

Ciąg dalszy afery wokół pociągów Newagu. Chodzi o serię awarii, którym ulegały pociągi wyprodukowane przez polską spółkę. Jak donosiły media, miał być to rezultat działań samego producenta, czemu stanowczo zaprzecza Newag.

Publikacja: 01.07.2024 12:02

Pociąg Impuls 2, wyprodukowany przez firmę Newag dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie

Pociąg Impuls 2, wyprodukowany przez firmę Newag dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie

Foto: PAP/Wojciech Olkuśnik

ula

Teraz, jak informuje posłanka Razem Paulina Matysiak, firma pozwała informatyków, którzy mieli wykryć powody uziemienia składów.

„Pamiętacie sprawę Newagu i pociągów, których nie można było uruchomić z powodu zmienionego oprogramowania? Sprawa się rozwija, choć w zaskakującym kierunku. Firma Newag bowiem pozwała informatyków i firmę SPS o naruszenie praw autorskich Rozumiecie, z informatyków, którzy odkryli metodę działania producenta i wprowadzone zmiany oprogramowania (blokada symulująca awarię sprężarki, blokada zatrzymującą pociąg w określonych lokalizacjach itd.) firma próbuje zrobić winnych. Myślę, że już najwyższa pora by tematem problemów z pociągami firmy Newag zajęła się Komisja Infrastruktury. Zgłaszam temat do planu pracy komisji. Chłopaki, trzymajcie się!” – napisała posłanka na platformie X (dawniej Twitter).

Hakerzy twierdzą, ze znaleźli przyczynę „awarii” pojazdów Newag

Pozew został wniesiony przeciwko trzem hakerom z grupy Dragon Sector oraz podmiotowi o nazwie: Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o.

Hakerzy zostali Zostali wynajęci przez przewoźników, w tym Koleje Dolnośląskie, którym z niewiadomych przyczyn psuły się pociągi Impuls firmy Newag. Eksperci wykryli, że w oprogramowaniu pociągów miały być zapisy sprawiające, że pojazdy mają ulegać awarii w określonych miejscach.

Czytaj więcej

Gęstnieją zarzuty wobec Newagu. Paulina Matysiak: Spółka kluczy w wyjaśnieniach

Newag potwierdza, że pozew został złożony, a powództwo obejmuje m. in. żądanie zaniechania naruszeń, żądanie usunięcia skutków naruszeń majątkowych praw autorskich oraz roszczenia majątkowe.

Firma pozew zapowiedział już w grudniu 2023 r., kiedy ukazały się artykuły, w których informowano, że w oprogramowaniu produkowanych przez Newag pociągów Impuls wykryto kod, który unieruchamiał je, gdy były serwisowane w zewnętrznej firmie. Tym informacjom stanowczo zaprzeczył producent pojazdów szynowych i stwierdził, że są to  pomówienia ze strony konkurencji.

Teraz, jak informuje posłanka Razem Paulina Matysiak, firma pozwała informatyków, którzy mieli wykryć powody uziemienia składów.

„Pamiętacie sprawę Newagu i pociągów, których nie można było uruchomić z powodu zmienionego oprogramowania? Sprawa się rozwija, choć w zaskakującym kierunku. Firma Newag bowiem pozwała informatyków i firmę SPS o naruszenie praw autorskich Rozumiecie, z informatyków, którzy odkryli metodę działania producenta i wprowadzone zmiany oprogramowania (blokada symulująca awarię sprężarki, blokada zatrzymującą pociąg w określonych lokalizacjach itd.) firma próbuje zrobić winnych. Myślę, że już najwyższa pora by tematem problemów z pociągami firmy Newag zajęła się Komisja Infrastruktury. Zgłaszam temat do planu pracy komisji. Chłopaki, trzymajcie się!” – napisała posłanka na platformie X (dawniej Twitter).

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru