Według nieoficjalnych informacji węgierskich mediów ma tam powstać największy port przesiadkowy w Europie Środkowej. Węgrom nie przeszkadza, że nie mają narodowego przewoźnika, a największym operatorem budapeszteńskiego lotniska jest niskokosztowy, prywatny Wizz Air. Ambitne plany na operacje z Budapesztu miał poprzedni zarząd LOT-u, ale niewiele z nich wyszło i polski przewoźnik ograniczył operacje, utrzymując jedynie połączenie z Seulem i Warszawą. Latają tam z powodzeniem Chińczycy, którzy już teraz właśnie na Wizz Aira przesiadają się w swoich podróżach na zachód Europy.
Czytaj więcej
Dziś decyzja w sprawie przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Eksperci się spodziewają, że rząd Donalda Tuska zdecyduje o kontynuacji projektu CPK, ale urealni kwestie jego finansowania i terminarz prac.
Wysoka cena lotniska w Budapeszcie. Rząd Viktora Orbána ma wielkie ambicje
Trzy tygodnie temu węgierskie media zastanawiały się, jaki był sens w odkupieniu od AviaAlliance lotniska w Budapeszcie, które w 2005 roku sprzedał rząd Ferenca Gyurcsányego. Za prawo zarządzania portem przez 75 lat konsorcjum niemiecko-kanadyjskie zapłaciło wtedy 464,7 mld forintów (1,17 mld euro). Cała infrastruktura pozostała państwowa.
Teraz, po trzech latach negocjacji, rząd Viktora Orbána poinformował, że zapłacił Niemcom 3,1 mld euro za odkupienie lotniska oraz przejmie zadłużenie w wysokości 1,44 mld euro. Marton Nagy, węgierski minister gospodarki, nie ukrywał, że wielokrotne przebicie ceny wyjściowej było jak najbardziej uzasadnione, bo suwerenność nie ma ceny.
W nowej strukturze właścicielskiej teraz 80 proc. lotniska należy do państwa, a 20 proc. do francuskiego operatora lotnisk Vinci. Tego samego, który wyrażał zainteresowanie wejściem, również finansowym, w projekt CPK. Węgrzy nie ukrywają, że docelowo interesuje ich udział nawet 51 proc. i dopuszczają udział np. katarskiego funduszu inwestycyjnego, Qatar Investment Authority, który jeszcze na początku tego roku był wymieniany jako główny inwestor zagraniczny. Katarczycy mieliby wykupić 29 proc. udziałów.