Materiał partnera
Ten kluczowy element „igreka” połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Spółka planuje zakończenie budowy tunelu tuż przed uruchomieniem pierwszego etapu lotniska CPK.
Od września tego roku, w ramach pierwszego etapu robót, trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). To bezpośrednio pod ŁDK – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel KDP. Inwestycję realizuje firma Keller Polska. Teraz spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tuneli. Pierwsza z nich – startowa, powstanie na Retkini, druga – odbiorcza, będzie zlokalizowana w sąsiedztwie ŁDK. Kontrakt zawarty z Budimexem, który zrealizuje to zadanie, opiewa na prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego – spółka CPK jest właśnie w trakcie organizowania przetargu na tę część prac.
– CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.