Można było to przewidzieć. CPK zmienia prognozy ruchu lotniczego – korekta w dół

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z postępem projektu zmieniła prognozy ruchu lotniczego dla Polski. To korekta w dół.

Publikacja: 19.12.2023 10:32

Jedna z wizji przyszłego portu lotniczego

Jedna z wizji przyszłego portu lotniczego

Foto: CPK

Autorzy najnowszego dokumentu wzięli pod uwagę wojnę w Ukrainie, skutki pandemii Covid-19 oraz regulacje środowiskowe. Ale powołując się na Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), zapewniają, że budowa CPK jest potrzebna. W 2040 r. nowy port lotniczy może obsłużyć ok. 40 mln pasażerów, czyli dwukrotnie więcej niż dziś Lotnisko Chopina w Warszawie. Z kolei IATA ma wytłumaczyć swoja korektę prognozy w połowie stycznia.

W 2021 r. IATA Consulting przygotowała opracowanie „Prognoza ruchu lotniczego dla Polski i CPK”. Dokument wyznaczał trzy scenariusze rozwoju ruchu (niski, wysoki i bazowy). W pierwszej połowie 2023 r. CPK zdecydował się na aktualizację prognozy IATA dla części lotniskowej CPK.

Czytaj więcej

Projekt CPK nie trafi do kosza. Tusk: nie będzie przymusowego wywłaszczenia

– Takie działanie jest niezbędne z uwagi na zmiany sytuacji na rynku lotniczym w wyniku zdarzeń jak epidemia COVID-19, wojna na Ukrainie czy też restrykcje wynikające z regulacji środowiskowych UE. Ponadto postęp prac projektowych, przyjęte przez nas założenia dotyczące m.in. stawek opłat, standardu obsługi i oferowanej infrastruktury wpływają na zainteresowanie przewoźników, które przekłada się następnie na wyniki prognoz. Dzięki aktualizacjom mamy gwarancję, że tworzona przez nas infrastruktura jest dostosowana do rzeczywistego popytu i oczekiwań pasażerów – tłumaczy teraz prezes CPK, Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Co się zmieniło w otoczeniu

Następuje szybka odbudowa ruchu po pandemii Covid-19. W przypadku Lotniska Chopina w Warszawie jest ona w pewnym stopniu spowolniona przez skutki inwazji Rosji na Ukrainę, która rozpoczęła się już po publikacji Prognoz IATA 2021. Zaprzestano lotów na Ukrainę i do Rosji, wydłużeniu uległy trasy przelotów do Azji, które muszą omijać zamkniętą przestrzeń powietrzną. Łącznie Ukraina, Rosja i Białoruś odpowiadały za ok. 7,5 proc. pasażerów Lotniska Chopina i ponad 10 proc. ruchu transferowego w Warszawie. IATA oszacowała, że konflikt będzie miał długotrwałe konsekwencje, a potencjalna odbudowa ruchu na Ukrainę zacznie się w 2025 r. – na poziomie ok. 25 proc. poziomu sprzed konfliktu. Według IATA, jakakolwiek odbudowa ruchu do Rosji i na Białoruś będzie możliwa dopiero od 2029 roku.

Jednym z głównych czynników mających wpływ na wyniki nowej prognozy IATA jest uwzględnienie regulacji środowiskowych, które zaczną obowiązywać w najbliższych latach, czyli: ReFuelEU, ETD, EU ETS, CORSIA – związanych m.in. z unijnym pakietem Fit For 55. W ich wyniku w czwartej dekadzie tego stulecia regulacje środowiskowe mogą obniżyć popyt nawet o 8 proc. wobec sytuacji, gdyby ich nie było. Dotyczy to przede wszystkim krótkich tras europejskich. W dłuższym horyzoncie czasowym czynnik ten będzie jednak wyraźnie tracił na znaczeniu – w związku z postępem technologicznym i spadkiem cen zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).

Wyniki najnowszych analiz IATA wskazują nadal na duży potencjał transferowy lotniska CPK w przesiadkach na kierunku: Ameryka Północna – Europa – Azja. Nie bez znaczenia mają być tutaj opłaty lotniskowe CPK, oraz konkurencyjność lotniska wobec Kolei Dużych Prędkości.

Jakie są prognozy?

Według IATA, w 2030 roku lotnisko CPK może osiągnąć poziom 28 mln pasażerów, w 2040 r. – 40 mln pasażerów, a w 2060 r. przekroczy 60 mln pasażerów. Dla porównania: w 2021 r. prognoza w scenariuszu bazowym wskazywała na 30 mln pasażerów w 2030 r., 45 mln w 2040 r. i 65 mln w 2060 r.

Natomiast CPK w korekcie prognoz poszedł dalej. Na podstawie wyników prognozy i rozmów z inwestorem strategicznym wprowadzona została dodatkowa faza o przepustowości ok. 34 mln pasażerów rocznie. Infrastruktura lotniska CPK ma być dostosowana do zakładanego ruchu transferowego na poziomie ok. 40 proc. Parametry przepustowości na dzień otwarcia potwierdził wybrany inwestor strategiczny CPK, czyli konsorcjum Vinci i IFM.

A cargo?

W Scenariuszu Strategicznym 2023 projekcje cargo lotniczego i poczty lotniczej są na zbliżonym poziomie do Prognozy IATA z 2021 r. Ze względu na ograniczenia Lotniska Chopina prognozy bazują przede wszystkim na analizie potencjału rynku cargo Europy Środkowo-Wschodniej i określeniu udziałów możliwych do osiągnięcia w nim przez lotniska CPK. Liczby te potwierdzają, że budowa CPK niezmiennie jest Polsce niezbędna wobec prognozowanego ruchu pasażerskiego i cargo. Podobnie jak w przypadku części pasażerskiej budowa infrastruktury cargo CPK ma odbywać się etapami.

Zweryfikowane i poprawne

Scenariusz Strategiczny Prognozy IATA 2023 został pozytywnie zweryfikowany w ramach analizy Vendor Due Diligence (VDD) wykonanej przez niezależną firmę Arthur D. Little na potrzeby procesu pozyskania inwestora strategicznego dla lotniska CPK.

W ramach analizy weryfikowane były m.in. metodyka prognozy, założenia makroekonomiczne, prognoza ruchu lokalnego i transferowego, wpływ regulacji środowiskowych, opłat lotniskowych, wojny w Ukrainie, prognoza ruchu w godzinach szczytowych i założenia strategiczne Polskich Linii Lotniczych LOT.

 Nie pamiętam, by działająca przecież w imieniu przewoźników IATA odradzała kiedykolwiek budowę kolejnego lotniska. IATA przecież nie bada alternatyw, a te od samego początku są przez CPK lekceważone. Mamy już biegunkę przedstawianych prognoz, a wciąż nie dysponujemy ich założeniami i metodyką. Przykładowo, na jakich pasażerach opierać się ma tranzyt, który i tak już spadł w prognozach z drugiego po Frankfurcie wyniku 48 na 40 proc. Widać, że proponowani inwestorzy każą urealniać założenia projektu, bo oni inwestują własne, a nie publiczne, pieniądze — komentuje najnowsze prognozy dla CPK Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego, prezes ZDG TOR.

Autorzy najnowszego dokumentu wzięli pod uwagę wojnę w Ukrainie, skutki pandemii Covid-19 oraz regulacje środowiskowe. Ale powołując się na Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), zapewniają, że budowa CPK jest potrzebna. W 2040 r. nowy port lotniczy może obsłużyć ok. 40 mln pasażerów, czyli dwukrotnie więcej niż dziś Lotnisko Chopina w Warszawie. Z kolei IATA ma wytłumaczyć swoja korektę prognozy w połowie stycznia.

Pozostało 92% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru