Rekord polskiej kolei. Tylu pasażerów jeszcze w XXI w. nie przewiozła

W 2022 polskimi kolejami podróżowało ponad 342 miliony pasażerów. Zapowiada się, że w 2023 wyniki przewozowe będą jeszcze lepsze.

Publikacja: 28.07.2023 14:06

Pociąg PKP Intercity relacji Kraków Główny - Piła Główna na stacji kolejowej w Miechowie

Pociąg PKP Intercity relacji Kraków Główny - Piła Główna na stacji kolejowej w Miechowie

Foto: PAP/Art Service

Urząd Transportu Kolejowego podał wyniki przewozów kolejowych w 2022 roku. Okazuje się, że statystyczny Polak podróżował w zeszłym roku koleją 9,1 raza. To o blisko trzy podróże więcej niż w 2021 roku, gdy statystycznie Polak jechał pociągiem 6,4 razy. Łącznie z usług przewoźników kolejowych skorzystano 342,2 mln razy – najwięcej w bieżącym stuleciu. Wynik ten wciąż jest jednak cieniem liczby podróżnych z kolei w 1989 roku, tuż przed planem Balcerowicza i u progu przemian ustrojowych, gdy koleje przewiozły 789,9 mln osób.

Czytaj więcej

Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi

W 2022 z usług kolei najczęściej korzystali mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Dolnego Śląska. Przeciętny mieszkaniec województwa pomorskiego podróżuje pociągiem 27 razy rocznie, na co wpływ z pewnością ma popularna i często kursująca SKM. Statystyczny mieszkaniec Mazowsza korzysta z pociągu 17,5 razy w roku, a mieszkaniec dolnośląskiego 11,4 razy. Najrzadziej z pociągów korzystają mieszkańcy województw o względnie słabej ofercie lokalnej i dalekobieżnej – w podlaskim częstotliwość to 1,9 razy rocznie, a w lubelskim 2,6 razy.

Częstotliwość korzystania z usług kolei w większości województw wróciła już do poziomu sprzed pandemii lub ją przekroczyła. Tylko na Mazowszu i Podlasiu wciąż jeszcze pasażerowie podróżują pociągami rzadziej niż w 2019 roku. Największe przyrosty liczby pasażerów, zarówno rok do roku, jak i w porównaniu do okresu sprzed pandemii mają województwa podkarpackie, małopolskie i lubelskie.

W liczbach bezwzględnych, najwięcej pasażerów jest na Mazowszu i Pomorzu – odpowiednio 96,4 mln i 63,6 mln. To daje niemal połowę całego ruchu pasażerskiego (pod względem liczby pasażerów) w Polsce.

Czytaj więcej

Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją

Dobrze zapowiada się także 2023 rok, choć czerwiec był nieco słabszy niż rekordowy maj, to jednak i tak UTK odnotował, że koleje przewiozły w czerwcu 31,2 mln pasażerów. Daje to wzrost o 4,8 proc. rok do roku. Interesujący jest fakt, że wzrosła też średnia odległość podróży – o 1 km do 74,3 kilometra. Ten statystycznie krótki dystans podróży wskazuje, jak ważne są połączenia lokalne.

Łącznie w pierwszym półroczu z kolei skorzystało 181,6 mln pasażerów, o 14,9 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2022. Koleje wykonały także więcej pasażerokilometrów i pracy przewozowej. Jeżeli ten trend utrzyma się w drugim półroczu, to rekord z 2022 zostanie szybko pobity. Polska kolej ma jednak nadal olbrzymi potencjał rozwoju jeżeli chodzi o przewozy pasażerskie – krajowa średnia 9,1 podróży koleją rocznie jest znacząco poniżej europejskiej wynoszącej 16,9. Najczęściej z pociągów korzystają Szwajcarzy (50,1 razy rocznie), Luksemburczycy (33,6 razy) i Duńczycy (31,3 razy). Najwyższy przyrost częstotliwości podróży koleją odnotowano w Europie w Szwajcarii (+10,4 podróży rocznie na mieszkańca), Niemczech (+9,1 razy) oraz w Danii (+8,5).

Maleją natomiast przewozy towarowe. W czerwcu 2023 przewieziono 18,1 mln ton, o 2,3 mln ton mniej niż rok wcześniej. UTK sugeruje w komunikacie, że to efekt wojny w Ukrainie, która ma wpływ na transport intermodalny w wyniku ograniczeń na kierunkach blisko- i daleko wschodnich.

Urząd Transportu Kolejowego podał wyniki przewozów kolejowych w 2022 roku. Okazuje się, że statystyczny Polak podróżował w zeszłym roku koleją 9,1 raza. To o blisko trzy podróże więcej niż w 2021 roku, gdy statystycznie Polak jechał pociągiem 6,4 razy. Łącznie z usług przewoźników kolejowych skorzystano 342,2 mln razy – najwięcej w bieżącym stuleciu. Wynik ten wciąż jest jednak cieniem liczby podróżnych z kolei w 1989 roku, tuż przed planem Balcerowicza i u progu przemian ustrojowych, gdy koleje przewiozły 789,9 mln osób.

Pozostało 86% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru