Litwa przyjmie zboże z Ukrainy. Kłajpeda gotowa do eksportu

Największy port Litwy jest gotowy natychmiast wysłać w świat 10 mln ton ukraińskiego zboża. Litwini, w odróżnieniu od polskich władz, nie boją się go przyjąć u siebie. Także Chorwacja otworzyła dla Ukrainy swoje porty i sieć kolejową.

Publikacja: 20.07.2023 12:33

Największy port Litwy jest gotowy natychmiast wysłać w świat 10 mln ton ukraińskiego zboża

Największy port Litwy jest gotowy natychmiast wysłać w świat 10 mln ton ukraińskiego zboża

Foto: Adobe Stock

Wobec rosyjskiej odmowy przedłużenia porozumienia zbożowego największy port Litwy - Kłajpeda - ogłosił gotowość natychmiastowego wysłania w świat 10 mln ton ukraińskiego zboża. Jak podaje LRT, stanowisko portu przedstawił dyrektor generalny Algis Łatakas, zaznaczając przy tym, że logistyka dostaw ładunków na wybrzeże Bałtyku pozostaje trudna.

Czytaj więcej

Minister rolnictwa: Chcemy przedłużenia zakazu wwozu zboża z Ukrainy

Najszybciej przez Polskę

„Problem jest duży, bo wiąże się z wieloma rzeczami, różnymi krajami, różnymi umowami, różnymi interesami i tak dalej. Jeśli to zostanie rozwiązane, Kłajpeda już dziś jest w stanie w stu procentach obsłużyć część eksportu ukraińskiego zboża”.

Według dyrektora, obecna moc przeładunkowa portu w Kłajpedzie to 10-15 mln ton zboża, w tym eksport zboża litewskiego to ok. 3,5 mln ton. Teraz litewskie władze, wspólnie z ukraińskimi, mają wypracować sposób dostarczenia zboża na teren Litwy. Prezydent Litwy Gitanas Nauseda już zapowiedział, że kraj będzie szukał alternatywnych sposobów eksportu zboża przez Morze Bałtyckie.

Najszybsza droga dostaw zboża z Ukrainy na Litwę wiedzie przez Polskę. Zboże mogłoby wjeżdżać do Polski koleją i tak samo trafiać na Litwę.

Czytaj więcej

Świat coraz mniej boi się zbożowych gróźb Rosji

Koniec porozumienia zbożowego

Agencja Unian przypomina, że 18 lipca Rosja wycofała się z „porozumienia zbożowego”, które obowiązywało od lipca 2022 roku. Rosja oficjalnie powiadomiła Turcję i Ukrainę oraz sekretariat ONZ o swoim sprzeciwie wobec przedłużenia porozumienia i wycofała gwarancje bezpieczeństwa dla korytarza zbożowego.

Jednocześnie rosyjska misja przy ONZ wyraźnie stwierdziła, że ​​nie będzie powrotu do umowy. Rosja zagroziła „ryzykiem” dla ONZ, jeśli umowa zostanie zawarta bez niej. Brokerzy ubezpieczeniowi przestali już ubezpieczać ładunki morskie z Ukrainy w związku z niepewną sytuacją na Morzu Czarnym i rosyjskimi groźbami dokonywania ataków na statki ze zbożem.

18 lipca 2023 roku Polska i Słowacja ogłosiły zamiar przedłużenia zakazu importu zboża z Ukrainy. Tymczasem Chorwacja oferuje Ukrainie alternatywną trasę dla „korytarza zbożowego”: sieć kolejową i porty na Morzu Adriatyckim do transportu ukraińskiego zboża.

Wobec rosyjskiej odmowy przedłużenia porozumienia zbożowego największy port Litwy - Kłajpeda - ogłosił gotowość natychmiastowego wysłania w świat 10 mln ton ukraińskiego zboża. Jak podaje LRT, stanowisko portu przedstawił dyrektor generalny Algis Łatakas, zaznaczając przy tym, że logistyka dostaw ładunków na wybrzeże Bałtyku pozostaje trudna.

Najszybciej przez Polskę

Pozostało 87% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru