Pieniądze z Brukseli mają zostać przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Konkretnie: na wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i decyzji, które są niezbędne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. To już drugi taki pakiet wspierający budowę nowego węzła komunikacyjnego w Polsce. W 2021 Bruksela przyznała 110 mln złotych na inny projekt kolejowy w ramach CPK. Nowy 140-kilometrowy odcinek KDP skróci o połowę czas przejazdu między tymi dwoma miastami i włączy lotnisko CPK w sieć kolejową.
Dofinansowany projekt obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniej do skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana.
Czytaj więcej
Minister infrastruktury podpisał jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, plan generalny. Dokument określa etapy rozwoju lotniska do końca 2060 roku.
– Lotnisko CPK wraz z nową linią KDP między Warszawą i Łodzią stanowią element transeuropejskiej sieci TEN-T, czyli strategicznej unijnej infrastruktury transportowej. To bardzo dobra wiadomość, że Komisja Europejska utrzymała ją na liście priorytetów dofinansowywanych ze środków wspólnotowych – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Odcinek Warszawa-CPK – Łódź jest kluczowy dla całego systemu kolejowego CPK. Już niedługo zapewni on dojazd nie tylko do nowego lotniska, ale również do głównej stacji przesiadkowej w Polsce – dodaje Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.