LOT zanotował zysk za 2022 rok

Tak jak większość europejskich linii lotniczych, również LOT zanotował w 2022 roku zysk netto. Zarząd spółki prognozuje, że będzie to 100 mln złotych.

Publikacja: 06.03.2023 13:55

LOT zanotował zysk za 2022 rok

Foto: Bloomberg

Ostateczne wyniki LOT-u będą znane pod koniec II kwartału, po analizie biegłych rewidentów. Narodowy przewoźnik przewiózł w minionym roku ponad 8 mln pasażerów, a przychody wyniosły ponad 8 mld złotych.

– W ubiegłym roku wykonaliśmy ponad 85 tys. lotów, a w europejskim rankingu regularności Cirium uplasowaliśmy się w pierwszej dziesiątce spośród ponad 100 przewoźników. Prognozujemy, że wykonane operacje przyniosły nam ponad 100 milionów zł zysku netto i pozytywną rentowność na poziomie wyniku operacyjnego. Od początku pandemii COVID-19 PLL LOT nastawione są na maksymalne wykorzystanie rynkowych szans – podsumowuje Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych PLL LOT cytowany w informacji prasowej.

Czytaj więcej

Dreamlinery odlatują w przeszłość. Pierwsze złomowanie B787

W 2022 roku LOT po raz pierwszy poleciał do Baku. Ten kierunek miał być sezonowy, ale okazał się tak trafiony, że został utrzymany także w niskim zimowym sezonie, a na tę trasę LOT podstawił większe samoloty, niż wcześniej planował. Po wielu latach przywrócone zostały dwa kierunki — Mumbaj oraz Kair. Tam także samoloty latają pełne. Do stałego rozkładu siatki po koronawirusowej przerwie powrócił także Pekin.

Zadowalające wyniki były na połączeniach atlantyckich. W sezonie letnim samoloty LOT-u wykonywały tylko do Stanów Zjednoczonych 50 rejsów tygodniowo. Dobre wyniki osiągnęły też połączenia z Tel Awiwem oraz Stambułem, a prawdziwym hitem jest jedno połączenie krajowe — Warszawa-Rzeszów, dokąd LOT lata pięć razy dziennie.

Linia wykonuje w tej chwili (łącznie z czarterami) loty w 167 kierunkach.

PLL LOT są jedną z najbardziej dotkniętych przez wojnę w Ukrainie linii lotniczych. Na skutek inwazji rosyjskiej odwołaniu uległo 11 połączeń obsługiwanych przez LOT. W związku z koniecznością omijania strefy dotkniętej konfliktem, oraz zamknięciu trasy przelotowej nad Syberią rejsy długodystansowe w kierunku Azji, w zależności od trasy, wydłużyły się nawet o ponad 2 godziny. W przypadku niektórych lotów na krótkim dystansie pasażerowie podróżują aktualnie średnio od 10 do 30 minut dłużej.

Ale ponad 8 mln pasażerów by nie było, gdyby LOT nie stał się praktycznie narodowym przewoźnikiem ukraińskim. Bo z polskiej linii najczęściej korzystają teraz uchodźcy z tego kraju. Na pokładach LOT-u są już członkowie załóg mówiący po ukraińsku.

Ostateczne wyniki LOT-u zostaną podane po zakończeniu badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta, co nastąpi w drugim kwartale br.

Od grudnia 2022 polski przewoźnik nie ma prezesa. Rafał Milczarski został odwołany przez radę nadzorczą spółki tuż przed Bożym narodzeniem. Jego miejsce zajęła, jako p.o. prezesa Katarzyna Lewandowska, przewodnicząca rady nadzorczej LO, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Wcześniej kierowała Departamentem Nadzoru Właścicielskiego w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii oraz w Ministerstwie Skarbu Państwa. Była także dyrektorem Departamentu Skarbu Państwa w KPRM.

Na stanowisko prezesa miał zostać ogłoszony konkurs. Na razie jednak nie jest znana jego data.

Ostateczne wyniki LOT-u będą znane pod koniec II kwartału, po analizie biegłych rewidentów. Narodowy przewoźnik przewiózł w minionym roku ponad 8 mln pasażerów, a przychody wyniosły ponad 8 mld złotych.

– W ubiegłym roku wykonaliśmy ponad 85 tys. lotów, a w europejskim rankingu regularności Cirium uplasowaliśmy się w pierwszej dziesiątce spośród ponad 100 przewoźników. Prognozujemy, że wykonane operacje przyniosły nam ponad 100 milionów zł zysku netto i pozytywną rentowność na poziomie wyniku operacyjnego. Od początku pandemii COVID-19 PLL LOT nastawione są na maksymalne wykorzystanie rynkowych szans – podsumowuje Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych PLL LOT cytowany w informacji prasowej.

Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Transport
Boeing wraca stopniowo do normalnego funkcjonowania
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje