Kolej przegrywa walkę o klienta. Czym warto podróżować po Polsce?

W krajach Unii Europejskiej koleje otwierają nowe połączenia, a promocja goni promocję. W ten sposób Niemcy, Francja, Hiszpania, Holandia chcą wesprzeć walkę o spowolnienie zmian klimatycznych. W Polsce Intercity podnosi ceny biletów o 20 procent.

Publikacja: 11.01.2023 15:53

Kolej przegrywa walkę o klienta. Czym warto podróżować po Polsce?

Foto: Adobe Stock

W Polsce podróż koleją, opłaca się jedynie wówczas, gdy taki sam dystans chcemy pokonać w pojedynkę samochodem bądź gdy kupujemy bilet na samolot tuż przed odlotem. Ale i w Ryanairze i w Locie jest mnóstwo promocji. Podczas ostatniej „szalonej środy”, czyli cotygodniowej wyprzedaży biletów za przelot na trasie np. z Warszawy do Krakowa zapłacimy 169 złotych (bilet powrotny z bagażem podręcznym, za walizkę trzeba dopłacić). W Ryanairze zdarzają się bilety po 67 złotych w jedną stronę. Na tej samej trasie i w tym samym terminie Intercity oferuje bilet (II klasa) za 165 złotych. Czyli powrotny, to wydatek 330 złotych.

Czytaj więcej

Samolotem taniej niż PKP? Podwyżki w Intercity weszły w życie

- Dla mnie najbardziej absurdalne jest to, że PKP Intercity nie zrobiło właściwie nic dla poprawy usług od 2015 roku i nagle podnosi ceny o 20 proc. A przewoźnik był 7 lat temu gotowy do wielkiego skoku jakościowego. To wtedy w 2015 roku zakończyliśmy szeroko zakrojony program reform. Na tory wjechało Pendolino, wprowadzaliśmy w całej Grupie PKP SA zmiany mocno pro-konsumenckie. Współpracowaliśmy z właścicielami torów, z zarządzającymi dworcami. A po czasach wielkich remontów kolej wróciła wtedy na właściwe tory. Jedyna zmiana, jaka się utrzymała z tamtej strategii, to zakupy nowych wagonów - mówi Marcin Celejewski, ekspert rynków transportowych, były członek zarządu i prezes Intercity. Jego zdaniem ze strategii wypadła idea systemu łatwych przesiadek z tras regionalnych na główne krajowe. Nie ma nowych usług, jak chociażby ofert łącznych z innymi przewoźnikami, takich jak kolej-samolot - co doskonale funkcjonuje w Niemczech, czy kolej-busy. - Stąd też nie ma zmiany pro-ekologicznej, na którą stawiają pod naciskiem rządów koleje w innych krajach - dodaje.

Czytaj więcej

Rząd ma dosypać kasy na inwestycje kolejowe

Najtańszym sposobem podróżowania po Polsce są w tej chwili busy. Tutaj jakość usługi wyraźnie się poprawiła. A ceny są przynajmniej o połowę, a czasami nawet i trzykrotnie niższe, niż bilet za przejazd koleją. Do tego jeszcze dochodzi znaczące skrócenie czasu przejazdu, bo drogi są coraz lepsze.

- Nie odczuwamy jeszcze wzrostu popytu po podwyżce cen na bilety kolejowe, ponieważ nowe stawki dopiero wchodzą w życie, a bilety zazwyczaj kupowane są w ostatniej chwili. Natomiast od jesieni 2022 odczuwamy wyraźny wzrost zainteresowania podróżami naszymi busami. To efekt poprawy sytuacji na drogach, co umożliwiło znaczne skrócenie czasu podróży. Na przykład dzisiaj z Warszawy do Rzeszowa jedziemy już nie 6 godzin, a 4 godziny i 20 minut. Z Lublina do Warszawy nieco ponad 2 godziny, czyli praktycznie tyle, ile trwa podróż koleją. Nie planujemy także podwyżek cen biletów, ponieważ paliwo staniało, a wszystkie podwyżki kosztów skumulowały na się w 2022 roku — mówi Michał Leman, prezes Flixbusa na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.

Więcej na ten temat w czwartkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

W Polsce podróż koleją, opłaca się jedynie wówczas, gdy taki sam dystans chcemy pokonać w pojedynkę samochodem bądź gdy kupujemy bilet na samolot tuż przed odlotem. Ale i w Ryanairze i w Locie jest mnóstwo promocji. Podczas ostatniej „szalonej środy”, czyli cotygodniowej wyprzedaży biletów za przelot na trasie np. z Warszawy do Krakowa zapłacimy 169 złotych (bilet powrotny z bagażem podręcznym, za walizkę trzeba dopłacić). W Ryanairze zdarzają się bilety po 67 złotych w jedną stronę. Na tej samej trasie i w tym samym terminie Intercity oferuje bilet (II klasa) za 165 złotych. Czyli powrotny, to wydatek 330 złotych.

Pozostało 81% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru