We wrześniu rozpocznie się rozbudowa głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk o kolejne, już trzecie nabrzeże Baltic Hub 3. Pozwoli to zwiększyć zdolności przeładunkowe portu o 1,7 mln kontenerów do łącznie 4,5 mln TEU rocznie (twenty foot equivalent unit – równowartości standardowych kontenerów 20-stopowych).
Inwestycja umocni dominującą pozycję DCT na Bałtyku, wprowadzając terminal do czołówki największych tego rodzaju portów europejskich, umożliwiając mu konkurowanie z takimi gigantami jak Rotterdam czy Hamburg. Zarząd portu zakłada, że po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Inwestycja dzięki poszerzeniu oferty usług ma przyciągnąć do Gdańska nowych armatorów.
Czytaj więcej
Do najważniejszych polskich portów już docierają długie i ciężkie pociągi. Porty liczą w tym roku na rekordowe przeładunki.
Ekologiczna budowa
Nabrzeże T3 o długości 717 metrów będzie mieć głębokość 18 metrów i przejmie największe statki kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Inwestycja obejmuje także sprowadzenie 7 suwnic nabrzeżowych do rozładunku i załadunku statków oraz dodatkowych 20 półautomatycznych suwnic obsługiwanych zdalnie przez operatorów, ponadto budowę placu składowania. Przy realizacji przedsięwzięcia mają być zastosowane najnowocześniejsze technologie niskoemisyjne. Rozbudowę zrealizuje za ok. 1,2 mld zł konsorcjum Budimeksu i firmy Dredging International NV specjalizującej się w pogłębianiu dna morskiego. Nowe nabrzeże T3 rozpocznie działalność komercyjną w końcu pierwszej połowy 2024 r.,natomiast finalizację przedsięwzięcia zaplanowano na drugi kwartał 2025 r.
Rozbudowa ponownie przyspieszy rozwój DCT, który przed pandemią należał do najszybciej rosnących terminali kontenerowych w Europie. Zarządzany przez PSA – globalnego operatora portowego należącego do funduszu inwestycyjnego z Singapuru – gdański terminal będzie miał jednak konkurencję. Obecny rząd zaplanował bowiem powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ma on powstać w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu Terminalu LNG i miałby przeładowywać rocznie nawet 2 mln TEU. Na razie trwa przetarg mający wyłonić firmę, która zbuduje terminal i będzie jego operatorem.