Czarna kronika wypadków polskich autokarów turystycznych

Wypadek polskiego autokaru turystycznego na chorwackiej autostradzie jest 4. najtragiczniejszym w skutkach spośród 15, jakie zdarzyły się w ostatnim 20-leciu z udziałem polskich obywateli. Zginęło w nich łącznie 105 osób, a 264 zostały ranne.

Publikacja: 06.08.2022 17:15

Czarna kronika wypadków polskich autokarów turystycznych

Foto: PAP/EPA

W Unii Europejskiej do wypadków z udziałem autobusów i autokarów dochodzi w krajach bałtyckich. W ostatnim 10-leciu najtragiczniejszy był rok 2019, kiedy na europejskich drogach zginęło 521 osób, a 528 zostało rannych.

Czytaj więcej

Wypadek polskiego autokaru w Chorwacji. 12 osób zginęło. Wśród ofiar kierowca

W polskich statystykach najgorszy w skutkach wypadek z udziałem autokaru miał miejsce w 2007 roku we francuskich Alpach w okolicach miejscowości Vizile koło Grenoble. Pojazd uderzył w barierę, przekoziołkował kilkadziesiąt metrów i zapalił się. Zginęło wówczas 26 osób, 24 zostały ranne i podobnie jak w przypadku katastrofy chorwackiej byli to pielgrzymi. W autobusie było łącznie 50 osób. Zakręt w Vizile jest uważany za jeden z najbardziej niebezpiecznych na tej drodze, a jechać tamtędy mogą jedynie auta z podwójnym systemem hamowania.

Czarna chronologia

•Lipiec 2022

Wypadek w Chorwacji jest już drugim w tym roku wypadkiem polskiego autokaru. Na samym początku lata, w lipcu doszło do katastrofy w rumuńskim Moiseju. Autokarem jechało 49 osób, z których 8 zostało rannych. Jedyną ofiarą śmiertelną był kierowca.

Czytaj więcej

Wypadek autokaru z polskimi turystami w Rumunii. Jedna osoba zginęła, są ranni

•Kwiecień 2022

Autokarem, który uległ wypadkowi pod Hurghadą w Egipcie jechało 18 turystów z Polski, rezydent Coral Travel oraz kierowca. 2 turyści z Polski oraz kierowca zginęli na miejscu. 16 osób zostało rannych.

• Sierpień 2020

Do wypadku polskiego autokaru doszło również w sierpniu 2020 roku w węgierskiej miejscowości Kiskunfélegyháza. Jechali nim turyści ze Śląska, którzy wracali do Polski z urlopu w Bułgarii. Zginęła wówczas 1 osoba, a 34 zostały ranne.

•Listopad 2020

Pięć osób zginęło w katastrofie autobusu na autostradzie A1 w pobliżu Oldenburga w Dolnej Saksonii. Doszło wówczas do zderzenia ze stojącą w korku ciężarówką, która miała włączone migające światła sygnalizacyjne. Jak potem powiedziała policja, polski kierowca nie hamował i dlatego doszło do tragedii.

•Listopad 2019

Autokar wiozący 50. Polaków wjechał w barierkę na autostradzie A1 pod Hamburgiem. Nikt nie zginął, ale 13 osób zostało rannych.

• Lipiec 2017

W Serbii w miejscowości Feketić na drodze prowadzącej z Suboticy do Novego Sadu przewrócił się polski autokar. Było w nim 53 osób, w tym 27 dzieci. Zginął kierowca.

• Lipiec 2014

Wypadek polskiego autokaru na autostradzie A4 pod Dreznem. Pojazd z polską rejestracją zderzył się wówczas czołowo z autobusem z Ukrainy, który zjechał na lewą stronę drogi. Zginęło 10 osób, w tym trzy z Polski.

•Kwiecień 2013

Polski autokar wiozący 42 osoby uderzył w barierkę i spadł z wiaduktu na drodze E34 niedaleko Antwerpii, w pobliży Oelegem. Jechały nim dzieci z Rosji i Ukrainy oraz 2 polskich kierowców, którzy zginęli na miejscu. Łącznie ofiar śmiertelnych było 6.

•Luty 2012

15 lutego 2012 polski autokar jadący autostradą A4 w Saksonii, który wiózł 49 osób, wpadł w poślizg i uderzył tyłem w wiadukt. Zginęła 1 osoba, 7 zostało rannych.

•Wrzesień 2010 r.

Niemka kierująca autem osobowym wjechała czołowo w polski autokar wiozący 47 pasażerów. Zginęło 14 osób, 28 zostało rannych. Wypadek miał miejsce na autostradzie A-10 pod Berlinem.

• Lipiec 2008

Nieuwaga polskiego kierowcy doprowadziła do wypadku autokaru 20 km od Belgradu. Jechało nim z Bułgarii 66 osób. 6 z nich zginęło, 13 zostało rannych.

• Lipiec 2003

Autokar z polskimi turystami, wracając z wycieczki z Kairu do hotelu w Hurghadzie, wypadł z szosy i dachował. Na miejscu zginęło sześciu polskich turystów oraz egipski kierowca i przewodnik, 21 osób zostało rannych.

•Lipiec 2002

47 osób jechało autokarem, który wiózł polskie dzieci na kolonie do Bułgarii. Do katastrofy doszło blisko miejscowości Deva, 400 km od Bukaresztu. Zginęło 6 osób, 13 zostało rannych.

• Maj 2002

Autokar z Polakami rozbił się na rondzie koło węgierskiej miejscowości Balatonszentgyorgy. Zginęło wówczas 19 polskich pielgrzymów, a 32 zostało rannych.

W Europie najczęściej dochodzi do wypadków autokarowych na Łotwie i w Estonii. Na kolejnych miejscach na tej liście są Węgry, Czechy, Rumunia i Bułgaria oraz Finlandia — wynika z danych zgromadzonych w statystykach UE.

Generalnie jednak autokary są uważane za najbezpieczniejszy środek transportu, także ze względu na przepisy bezpieczeństwa. W tym rygorystyczne przestrzeganie czasu jazdy kierowców, których „pilnują” tachografy. Mankamentem są przepisy dotyczące konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa, które rzadko są przestrzegane przez podróżnych.

Czytaj więcej

Wypadek polskiego autokaru na Węgrzech. Jedna osoba nie żyje

W Unii Europejskiej do wypadków z udziałem autobusów i autokarów dochodzi w krajach bałtyckich. W ostatnim 10-leciu najtragiczniejszy był rok 2019, kiedy na europejskich drogach zginęło 521 osób, a 528 zostało rannych.

W polskich statystykach najgorszy w skutkach wypadek z udziałem autokaru miał miejsce w 2007 roku we francuskich Alpach w okolicach miejscowości Vizile koło Grenoble. Pojazd uderzył w barierę, przekoziołkował kilkadziesiąt metrów i zapalił się. Zginęło wówczas 26 osób, 24 zostały ranne i podobnie jak w przypadku katastrofy chorwackiej byli to pielgrzymi. W autobusie było łącznie 50 osób. Zakręt w Vizile jest uważany za jeden z najbardziej niebezpiecznych na tej drodze, a jechać tamtędy mogą jedynie auta z podwójnym systemem hamowania.

Pozostało 86% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru