Co Rosjanie chcieli wwieźć na Spitsbergen? Norwegia postawiła szlaban

Rosyjski reżim kipi z oburzenia decyzją Norwegii o niewpuszczeniu na Spitsbergen rosyjskiego statku z 20 tonami ładunku. Miała się na nim znajdować żywność dla 500 rosyjskich górników pracujących na wyspie. Ale czy na pewno?

Publikacja: 29.06.2022 11:38

Spitsbergen

Spitsbergen

Foto: AFP

„Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych odrzuciło wniosek Federalnego Trestu Arktikugol o zezwolenie na transport towarów do Barentsburga (osada na Spitsbergenie). Norwegowie wyjaśnili to działaniem antyrosyjskich sankcji. Tymczasem mówimy o produktach spożywczych dla rosyjskich górników, którzy pracują w tej osadzie… Norwegia swoim zachowaniem łamie postanowienia art. 3 traktatu paryskiego (nieoficjalna nazwa traktatu svalbardzkiego regulującego status archipelagu)” - napisał Konstantin Kosaczew, wiceprzewodniczący Rady Federacji

Przytoczył wspomniany artykuł, w którym stwierdza się, że statki i ładunki krajów korzystających ze statusu największego uprzywilejowania w Norwegii (umowa została zawarta między Norwegią, USA, Danią, Francją, Włochami, Japonią, Holandią, Wielką Brytanią, Szwecją i Związkiem Radzieckim, którego następcą jest Rosja) nie podlegają żadnym opłatom ani ograniczeniom. Według senatora, Norwegia od lat 70. XX w. wielokrotnie naruszała traktat.

„Władze norweskie próbują pozostawić rosyjskich górników bez jedzenia, co jest z natury niemoralne. To narusza prawa człowieka i zasady humanizmu” – powiedział senator. Nie ustosunkował się do działań władz rosyjskich, które wszczęły wojnę z sąsiednim krajem, mordują bezbronnych cywilów, grabią i niszczą Ukrainę.

Czytaj więcej

Rosyjska stacja arktyczna pod sankcjami. Koszt budowy „Śnieżynki” rośnie

W związku z rosyjską agresją Norwegia ogłosiła w kwietniu otwarcie przejścia celnego na Svalbardzie, aby zapewnić bezpieczeństwo „w obecnej sytuacji”, czyli w sytuacji wywołanej przez Putina wojny. W maju kraj rozszerzył krajowe prawo celne na cały Svalbard.

Zgodnie z tym strona norweska odrzuciła wniosek o dostawę 20 ton towarów dla rosyjskich osiedli na Svalbardzie. Nie wiadomo, co konkretnie strona rosyjska zamierza dostarczyć na archipelag. Arktikugol jest właścicielem kopalni w Barentsburgu, w osadzie mieszka i pracuje około 500 osób.

Rosyjskie górnictwo – maszyny i technologie na jego użytek – zostały objęte międzynarodowymi sankcjami.

„Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych odrzuciło wniosek Federalnego Trestu Arktikugol o zezwolenie na transport towarów do Barentsburga (osada na Spitsbergenie). Norwegowie wyjaśnili to działaniem antyrosyjskich sankcji. Tymczasem mówimy o produktach spożywczych dla rosyjskich górników, którzy pracują w tej osadzie… Norwegia swoim zachowaniem łamie postanowienia art. 3 traktatu paryskiego (nieoficjalna nazwa traktatu svalbardzkiego regulującego status archipelagu)” - napisał Konstantin Kosaczew, wiceprzewodniczący Rady Federacji

Przytoczył wspomniany artykuł, w którym stwierdza się, że statki i ładunki krajów korzystających ze statusu największego uprzywilejowania w Norwegii (umowa została zawarta między Norwegią, USA, Danią, Francją, Włochami, Japonią, Holandią, Wielką Brytanią, Szwecją i Związkiem Radzieckim, którego następcą jest Rosja) nie podlegają żadnym opłatom ani ograniczeniom. Według senatora, Norwegia od lat 70. XX w. wielokrotnie naruszała traktat.

Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących
Transport
Odbudowa dróg i torów po powodziach pochłonie miliardy
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć