Względy bezpieczeństwa zdecydowały o tym, że europejskie niebo zostało zamknięte dla samolotów kolejnych 21 rosyjskich przewoźników. Komisja Europejska poinformowała, że dodała przewoźników do listy tych, którym nie wolno działać w obrębie UE z powodu nie spełniania międzynarodowych norm bezpieczeństwa.
- Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego pozwoliła rosyjskim liniom lotniczym obsługiwać setki zagranicznych samolotów bez ważnego świadectwa zdatności do lotu – powiedziała, cytowana przez Reuters, komisarka do spraw transportu Adina Valean.
Według Valean linie, których sprawa dotyczy, świadomie podjęły taką decyzję i naruszyły standardy bezpieczeństwa, co stanowi bezpośrednie zagrożenie. Rumuńska polityczka dodał także, że decyzja odnośnie certyfikowanych w Rosji linii lotniczych nie jest kolejną sankcją wobec Rosji za agresję na Ukrainę, ale środkiem podjętym wyłącznie ze względów bezpieczeństwa. Razem z 21 rosyjskimi liniami czarna lista przewoźników objętych zakazem lotów do krajów UE zawiera obecnie 117 firm.
Warto jednak zauważyć, że zakaz pośrednio jest skutkiem sankcji. W ich ramach europejskie firmy przestały świadczyć usługi serwisowe i dostarczać części zamienne do samolotów czy komponenty do produkcji części na miejscu. W efekcie rosyjskie maszyny, także te produkowane w Rosji mają problemy z serwisowaniem i być może z czasem konieczne będzie ich uziemienie.