Rosja. Najgorszy od dekady rok dla linii lotniczych

Miniony rok był najgorszym od blisko dekady dla rosyjskiej awiacji. Liczba pasażerów spadła do poziomu z 2011 r. Ale była też jedna linia na plusie.

Aktualizacja: 14.04.2021 18:52 Publikacja: 14.04.2021 18:49

Rosja. Najgorszy od dekady rok dla linii lotniczych

Foto: Bloomberg

W 2020 roku łączne straty rosyjskich przewoźników sięgnęła prawie 125 mld rubli czyli równowartości 6,3 mld zł. Z tego ponad 96 mld rubli strat zanotował narodowy przewoźnik - Aerofłot. W 2019 r. linie miały zysk 5,3 mld rubli.

Główną przyczyną strat przewoźników był 46-procentowy spadek ruchu pasażerskiego z powodu ograniczeń związanych z pandemią do 69 mln osób i zawieszenie lotów za granicę z końcem marca 2020 roku. W rezultacie rosyjskie lotnictwo cywilne pod względem liczby pasażerów wróciło do poziomu sprzed dekady.

Aerofłot stracił najwięcej pasażerów - 61 proc. i przewiózł 14,6 mln osób. Przyczyna leży w strukturze lotów. Jeszcze w 2019 roku 53 proc. pasażerów tego przewoźnika stanowili pasażerowie lotów międzynarodowych (dla innych firm - było to 42 proc.). Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego ruch międzynarodowy rosyjskich linii lotniczych zmniejszył się 4,2 raza, z 55,07 mln do 13,09 mln osób.

„Logiczne jest, że straty Aerofłotu będą kilkakrotnie większe niż straty innych rosyjskich linii lotniczych, które po pierwsze są mniejsze, a po drugie mają duży udział w ruchu krajowym” - mówi Jelena Sachnowa, analityk VTB Capital.

Strata netto całej grupy Aeroflot (czyli biorąc pod uwagę linie lotnicze Rassija i Pabieda) wyniosła 123,2 mld rubli, wobec zysku netto rok wcześniej w wysokości 13,5 miliarda rubli. „Dzięki pozytywnej dynamice i skali rynku krajowego, grupie Aeroflot w drugiej połowie roku udało się przywrócić około połowy lotów, co jest najlepszym wynikiem wśród europejskich linie lotniczych, ”- powiedział Andriej Czichanczin z agencji analitycznej CAPA, dla gazety RBK.

Jednak „utrzymywanie na dużą skalę ograniczeń w lotach międzynarodowych i zamkniętych granic w związku z pandemią, nadał wywiera decydujący negatywny wpływ na przemysł lotniczy w ogóle, a w szczególności na grupę Aeroflot" - podkreślił analityk.

Jedyną rosyjską linią lotniczą z pierwszej piętnastki, która zakończyła rok 2020 z zyskiem netto, jest tania linia Pabieda - 1,4 miliarda rubli zysku wobec 4,9 miliarda rubli rok wcześniej.

„Osiągnięcie zysku dla linii lotniczej w 2020 roku jest równoznaczne z cudem” - przyznał przedstawiciel Pabiedy. Przewoźnik ten całkowicie wstrzymała loty tylko na dwa miesiące (kwiecień-maj), co skutkowało zmniejszeniem liczby podróżnych tylko o 12 proc., do 9,1 mln osób.

W 2020 roku łączne straty rosyjskich przewoźników sięgnęła prawie 125 mld rubli czyli równowartości 6,3 mld zł. Z tego ponad 96 mld rubli strat zanotował narodowy przewoźnik - Aerofłot. W 2019 r. linie miały zysk 5,3 mld rubli.

Główną przyczyną strat przewoźników był 46-procentowy spadek ruchu pasażerskiego z powodu ograniczeń związanych z pandemią do 69 mln osób i zawieszenie lotów za granicę z końcem marca 2020 roku. W rezultacie rosyjskie lotnictwo cywilne pod względem liczby pasażerów wróciło do poziomu sprzed dekady.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru