Ukraińskie koleje ze śmieciowym ratingiem

Agencja Standard & Poor's (S&P) obniżyła rating Ukraińskich Kolei Państwowych do poziomu śmieciowego. Powodem tego jest zbliżająca się spłata części kredytu na rzecz rosyjskiego Sbierbanku na tle potężnego zadłużenia całkowitego spółki.

Aktualizacja: 22.04.2021 13:23 Publikacja: 22.04.2021 12:19

Ukraińskie koleje ze śmieciowym ratingiem

Foto: Bloomberg

„Wiodąca agencja ratingowa Standard & Poor's podjęła decyzję o obniżeniu ratingu Ukrżaliznica z B- do CCC. Przyczyną takiej decyzji jest wyłącznie metodologia agencji ustalania poziomu ratingu w zależności od czasu pozostałego do kolejnej daty spłaty zadłużenia" - głosi komunikat ukraińskich kolei, cytowany przez agencję Unian.

Chodzi o przypadający na 30 maja termin spłaty części pożyczki na rzecz Sbierbanku. Władze ukraińskich kolei zapewniają, że zamierzają wywiązać się ze swoich zobowiązań. „Ukrżaliznica" pracuje nad kilkoma opcjami refinansowania tego zadłużenia i nie dopuści do przypadku niewywiązania się z zobowiązań zaciągniętych" - zapewniają Ukraińcy.

W końcu czerwca 2020 roku Ukrżaliznica odroczyła na trzy lata spłatę 200 milionów dolarów swojego długu wobec Sbierbanku Ukraina. Rating CCC oznacza, że emitent jest obecnie narażony na ryzyko braku płatności, a jego zdolność do regulowania zobowiązań finansowych zależy od tego, jak sprzyjające będzie otoczenie biznesowe, warunki finansowo-gospodarcze.

Biuro prasowe ukraińskich kolei podkreśla, że w minionym roku w warunkach pandemii firma z sukcesem wdrożyła działania wspierające płynność. Przeprowadziła z bankami prace nad podwyższeniem limitów linii kredytowych, a także optymalizacji kosztów.

Strata netto spółki na koniec 2020 roku wyniosła prawie 11,9 mld hrywien (1,69 mld zł), podczas gdy w 2019 roku spółka wykazała zysk w wysokości 3 mld hrywien (410 mln zł). Zobowiązania finansowe UZ w 2020 roku wzrosły o ponad 1 mld hrywien - do 58,3 mld hrywien (7,89 mld zł).

Ukrżaliznica jest spółką akcyjną, której 100 proc. udziałów należy do państwa. Spółka znajduje się na liście przedsiębiorstw państwowych niepodlegających prywatyzacji. Kolej Ukraińska obsługuje 82 proc. towarów i około 50 proc. ruchu pasażerskiego realizowanego wszystkimi rodzajami transportu Ukrainy. Pod względem ruchu towarowego kolej ukraińska zajmuje czwarte miejsce na kontynencie euroazjatyckim, ustępując wielkością przewozów jedynie kolejom Chin, Rosji i Indii.

„Wiodąca agencja ratingowa Standard & Poor's podjęła decyzję o obniżeniu ratingu Ukrżaliznica z B- do CCC. Przyczyną takiej decyzji jest wyłącznie metodologia agencji ustalania poziomu ratingu w zależności od czasu pozostałego do kolejnej daty spłaty zadłużenia" - głosi komunikat ukraińskich kolei, cytowany przez agencję Unian.

Chodzi o przypadający na 30 maja termin spłaty części pożyczki na rzecz Sbierbanku. Władze ukraińskich kolei zapewniają, że zamierzają wywiązać się ze swoich zobowiązań. „Ukrżaliznica" pracuje nad kilkoma opcjami refinansowania tego zadłużenia i nie dopuści do przypadku niewywiązania się z zobowiązań zaciągniętych" - zapewniają Ukraińcy.

Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru