Ubiór w operze, czyli teatralny bazar w Galerii Opera

Operowe stroje można obejrzeć z bliska, dotknąć, przymierzyć i kupić w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Ceny wahają się od 50 do 1200 zł.

Publikacja: 10.11.2022 09:51

Ubiór w operze, czyli teatralny bazar w Galerii Opera

Foto: materiały prasowe/Teatr Wielki

Jak podkreślają pracownicy instytucji, scena opery budzi podziw publiczności nie tylko pięknym śpiewem, ale także zachwycającymi scenografiami i wyszukanymi kostiumami. Kreacje sceniczne często projektowane są przez światowej sławy kreatorów mody, co nie jest tajemnicą, w końcu o romansie opery ze światem mody mówi się od dawna. Projekty kostiumów powstają w pracowniach krawieckich Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie szyte są ręcznie przez doskonale wykwalifikowanych krawców, z dbałością o najdrobniejszy szczegół, także ten, którego nie da się dostrzec z widowni. Do 27 listopada można takie stroje kupić.

– W ofercie znajduje się kilkaset kostiumów i wiele mebli – mówi Piotr Czaja z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. – Codziennie dodajemy nowe rzeczy, towar jest na bieżąco uzupełniany.

Kostiumy sceniczne wystawione na sprzedaż powstawały przez 30 lat w teatralnych pracowniach.

W ofercie znajduje się kilkaset kostiumów i wiele mebli

Ich autorami są wybitni kostiumografowie znani ze świata opery, teatru i filmu, wśród nich wielki scenograf Andrzej Kreutz Majewski czy zdobywczyni Oscara Franca Squarciapino.

– Można kupić pojedyncze części garderoby, ale część sprzedawana jest tylko w zestawach – mówi Piotr Czaja. – Ceny wahają się od 50 do 1200 zł. Jeśli ubiory są skomplikowane, mają koronki, czy pióra, to są droższe. Najtańsze były mundury, które wyceniliśmy na 50 zł.

Szczegółowy wykaz spektakli, z których kostiumy można kupić:

* Straszny dwór (1998), reż. Andrzej Żuławski, kostiumy: Magdalena Tesławska i Paweł Grabarczyk

* Don Carlos (2000), reż. Krzysztof Warlikowski, kostiumy: Małgorzata Szczęśniak

* Łucja z Lammermoru (2008), reż. Michał Znaniecki, kostiumy: Franca Squarciapino

* Śpiewnik domowy (1996), reż. Maria Fołtyn, kostiumy: Jadwiga Jarosiewicz

* Bal maskowy (1998), reż. Waldemar Zawodziński, kostiumy: Maria Balcerek i Waldemar Zawodziński Don Giovanni (1998), reż. Marek Weiss, kostiumy: Andrzej Kreutz Majewski

* Chopin (1997), reż. Michał Znaniecki, kostiumy: Dalia Gallico

* Mazepa (1996), reż. Ryszard Peryt, kostiumy: Andrzej Kreutz Majewski

Można płacić kartą i gotówką, a także przymierzyć stroje na miejscu.

Jak podkreślają pracownicy instytucji, scena opery budzi podziw publiczności nie tylko pięknym śpiewem, ale także zachwycającymi scenografiami i wyszukanymi kostiumami. Kreacje sceniczne często projektowane są przez światowej sławy kreatorów mody, co nie jest tajemnicą, w końcu o romansie opery ze światem mody mówi się od dawna. Projekty kostiumów powstają w pracowniach krawieckich Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie szyte są ręcznie przez doskonale wykwalifikowanych krawców, z dbałością o najdrobniejszy szczegół, także ten, którego nie da się dostrzec z widowni. Do 27 listopada można takie stroje kupić.

Teatr
Premiera „Boeing Boeing” oraz jubileusz Mikołaja Krawczyka w Teatrze Capitol
Teatr
Putin już bombarduje Polskę – w legnickim teatrze
Teatr
Okropny „Faust” Wojciecha Farugi w Teatrze Narodowym
Teatr
Najważniejsza niemiecka nagroda teatralna, "Der Faust", dla Łukasza Twarkowskiego za multimedia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Teatr
Największy książkowy bestseller ostatnich lat w teatrze. „Chłopki" w Legnicy