Materiał powstał we współpracy z AmCham
W oczy rzuca się przede wszystkim sporadyczność w korzystaniu z prekonsultacji przez legislatorów. Zostały one przeprowadzone zaledwie w 11 projektach Ministerstwa Zdrowia (MZ). Takie wnioski przynosi IV raport „Zdrowa legislacja” przygotowany przez Komitet Farmaceutyczny AmCham (KF AmCham).
„Ponadto prawo zmienia się w bardzo szybkim tempie i projekty wprowadzające zmiany do systemu zdrowia pojawiają się praktycznie każdego dnia. W analizowanym okresie (czerwiec 2021 – maj 2022 – red.) pojawiło się 215 otwartych projektów aktów prawnych Ministerstwa Zdrowia, 152 zarządzenia prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, uchwalono trzy poselskie projekty ustaw i cztery rządowe. Przygotowano siedem innych projektów parlamentarnych (poselskich i senackich) i jeden projekt MSWiA, który jednak z uwagi na sytuację uchodźczą dotyczył także pewnych rozwiązań wpływających na organizację ochrony zdrowia w Polsce” – wyliczają autorzy raportu.
Kluczowa stabilność prawa
Celem raportów KF AmCham jest monitorowanie stabilności otoczenia prawnego dla przedsiębiorców działających w obszarze polityki lekowej oraz edukacja na temat jej wpływu na rozwój przedsiębiorczości w tym obszarze w Polsce.
– Tę stabilność rozumiemy jako przewidywalne warunki funkcjonowania oraz transparentne i konsultowane z partnerami zmiany w prawie, dialog i zaufanie co do intencji stron – mówi Jacek Graliński, przewodniczący Komitetu Farmaceutycznego AmCham. – Jako Komitet Farmaceutyczny AmCham chcemy być partnerem rozmów o planowanych zmianach w prawie. Chcemy wiedzieć o nich z wyprzedzeniem i rozumieć ich intencje. Chcemy mieć także możliwość przedstawienia wątpliwości i zagrożeń dla branży, a tym samym uświadamiać konsekwencje stanowienia prawa dla przedsiębiorczości w Polsce – podkreśla.