Niemcy odpadły z Euro, ale zarabiają na mistrzostwach. Tak wzrosła sprzedaż

Mecze piłki nożnej znacząco zwiększają sprzedaż gastronomiczną w miastach, w których odbywają się mecze – w niektórych przypadkach nawet o 283 proc. Zyskują też hotele.

Publikacja: 11.07.2024 17:29

Niemcy odpadły z Euro, ale zarabiają na mistrzostwach. Tak wzrosła sprzedaż

Foto: Oli SCARFF / AFP

Dane pokazują wzrost sprzedaży w sektorze hotelarsko-gastronomicznym we wszystkich niemieckich miastach, w których odbywają się mecze Euro 2024 – wynika z danych Mastercard SpendingPulse, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Czytaj więcej

Szymon Marciniak czy Francuz? Wiadomo kto poprowadzi finał Euro 2024

Autorzy badania zauważają, że miasta niemieckie, w których odbywają się Mistrzostwa Europy, wydały dużo pieniędzy, aby zapewnić gościom stadionów i kibicom piłki nożnej dobre wrażenia podczas zawodów. Świadczą o tym także wyniki najnowszego badania Mastercard SpendingPulse, które mierzą sprzedaż detaliczną w sklepach i Internecie przy wszystkich formach płatności. Mecze piłki nożnej znacząco zwiększają sprzedaż gastronomiczną w miastach, w których odbywają się mecze – w niektórych przypadkach nawet o 283 proc.

Euro 2024. Rekordowe wzrosty sprzedaży w niemieckich miastach

Napływ kibiców z różnych części Europy znacząco zwiększył sprzedaż w branży hotelarsko-gastronomicznej, a w niektórych przypadkach doprowadził do znacznego wzrostu wydatków w porównaniu do roku poprzedniego podczas meczów rundy eliminacyjnej Mistrzostw Europy rozgrywanych w dniach 14-25 czerwca 2024 r. w dziesięciu niemieckich lokalizacjach.

Czytaj więcej

"Wpuśćcie wreszcie mojego syna na boisko!". Southgate posłuchał matki Olliego Watkinsa

Co ciekawe, zmiany sprzedaży wykroczyły poza główne aglomeracje niemieckie, takie jak Berlin, Hamburg i Monachium. Na czterech meczach rundy eliminacyjnej w mieście najwięcej skorzystał Dortmund i zanotował znaczny, trzycyfrowy wzrost lokalnej sprzedaży w restauracjach i barach, np. podczas meczu Francja vs. Polska 25 czerwca największy wzrost sprzedaży w restauracjach zanotował w Dortmundzie (+283 proc.) w porównaniu do roku poprzedniego.

W przypadku niektórych meczów Düsseldorf (17 czerwca), Kolonia (25 czerwca) i Stuttgart (23 czerwca) również osiągnęły trzycyfrowe tempo wzrostu w porównaniu z rokiem poprzednim. Mniejsze miasta Mistrzostw Europy, takie jak Lipsk i Gelsenkirchen, również odnotowały znaczny dwucyfrowy wzrost sprzedaży w restauracjach w porównaniu z rokiem poprzednim. Odzwierciedla to szeroką wartość dodaną Mistrzostw Europy w różnych regionach. Jedynie Hamburg odnotował niewielki spadek sprzedaży w restauracjach w ciągu dwóch dni meczowych.

Kibice wydają krocie z okazji Euro 2024. Nawet trzycyfrowy wzrost sprzedaży

Oprócz meczów na stadionach wszystkie obiekty Mistrzostw Europy utworzyły strefy kibica. Publiczne oglądanie zapewnia zatem jak największej liczbie osób wspólne doświadczenie. Badanie Mastercard Experience Economy pokazuje, jak ważne jest to dla Europejczyków. 56 proc. w ostatnich latach oglądało mecze piłki nożnej na żywo i jest najszczęśliwszych, gdy może oglądać na żywo swoją drużynę piłkarską. 51 proc. uważa, że ​​wspólne oglądanie piłki nożnej zbliża ludzi i poprawia relacje.

– Wydarzenia takie jak Mistrzostwa Europy pokazują, jak ważne są dla fanów wspólne doświadczenia. Różne miejsca nie tylko przyciągają duże tłumy, ale także wzmacniają lokalną społeczność i gospodarkę poprzez zwiększenie wydatków na gastronomię, turystykę i rozrywkę – mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute. – Miasta takie jak Dortmund, Düsseldorf, Kolonia i Stuttgart zilustrowały tę tendencję imponującym trzycyfrowym wzrostem sprzedaży w restauracjach i pokazały, jak takie wydarzenia mogą prowadzić do trwałych pozytywnych impulsów gospodarczych z Mistrzostw Europy, wykraczających poza czysto sportowe widowisko – dodaje.

Dane pokazują wzrost sprzedaży w sektorze hotelarsko-gastronomicznym we wszystkich niemieckich miastach, w których odbywają się mecze Euro 2024 – wynika z danych Mastercard SpendingPulse, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Autorzy badania zauważają, że miasta niemieckie, w których odbywają się Mistrzostwa Europy, wydały dużo pieniędzy, aby zapewnić gościom stadionów i kibicom piłki nożnej dobre wrażenia podczas zawodów. Świadczą o tym także wyniki najnowszego badania Mastercard SpendingPulse, które mierzą sprzedaż detaliczną w sklepach i Internecie przy wszystkich formach płatności. Mecze piłki nożnej znacząco zwiększają sprzedaż gastronomiczną w miastach, w których odbywają się mecze – w niektórych przypadkach nawet o 283 proc.

Pozostało 82% artykułu
Przemysł spożywczy
Otmuchów wrócił do działalności, pod Wrocławiem czekają na falę
Przemysł spożywczy
Polscy producenci wysyłają żywność i napoje powodzianom. Woda zamiast oranżady
Przemysł spożywczy
Żabka wycofuje jeden z napojów i ostrzega klientów. Możliwe kawałki szkła
Przemysł spożywczy
Śniadanie drożeje. Masło w górę, jajek mało, następny może być chleb
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu