Jeszcze kilka lat temu roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych przyjmowane były jako ciekawostka, która szybko zniknie z rynku. Teraz ich potencjał rośnie. Do tego stopnia, że producenci chcieli nawet odebrać im prawo do używania nazw zarezerwowanych dla produktów mięsnych, co się nie udało. Za to w przypadku roślinnego nabiału producenci nie mogą nazywać go mlekiem lub serem.
Czytaj więcej
Ceny roślinnych odpowiedników poszły w 2022 r. w górę o ok. 6 proc., mięsa o ponad 20 proc. Mniejsza różnica w cenie zachęca do ograniczania spożycia produktów zwierzęcych.
Sprzedaż mocno rośnie i zbliża się do 1 mld zł - wynika z raportu międzynarodowej organizacji Good Food Institute Europe (GFI Europe), która przeanalizowała dane NielsenIQ. Sprzedaż roślinnego mleka oraz serów wzrosła w ostatnim roku aż o 17 proc. Roślinne mięso uzyskało w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022 r., osiągając sprzedaż o wartości 176 milionów złotych.
Roślinne mleko to już 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka. Ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 r. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3 proc. w zeszłym roku, podczas gdy w skutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27 proc.
Czytaj więcej
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) opublikowała wytyczne, w których dopuszcza nazywanie mlekiem napojów pochodzenia roślinnego. Wyjaśnia, że nie wprowadza to konsumentów w błąd.