Na gruncie prawa polskiego nie ma konkretnych regulacji dotyczących przewozu psów w liniach lotniczych. Mamy ustawę o ochronie zwierząt dot. ogólnych zasad traktowania zwierząt, w tym psów i prawo unijne, aktualnie, do dnia 21 kwietnia 2026 r. – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003.
- Rozporządzenie to jest stosowane bezpośrednio w każdym państwie członkowskim – zgodnie z art. 288 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej „Rozporządzenie ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.”, co oznacza, że nie ma konieczności regulować dodatkowo tych zagadnień prawem krajowym – wyjaśnia adwokat Anita Engler, specjalizująca się w ochronie praw zwierząt.
To z tego aktu prawnego wynikają podstawowe warunki, jakie są wymagane przy przemieszczaniu psów, tj. konieczność oznakowania poprzez wszczepienie transpondera (potocznie mikrochip), posiadania obowiązkowego ważnego szczepienia przeciwko wściekliźnie czy dokumentów identyfikacyjnych wystawionych przez upoważnionego lekarza weterynarii. Nie wynika z nich jednak sposób przewożenia psów. Warunki przewozu zwierząt określają regulaminy przewoźników lotniczych, które muszą być zgodne z obowiązującym prawem państwa, w którym linia lotnicza świadczy swoje usługi.
Czytaj więcej
Z końcem grudnia 2020 świnka, miniaturowy konik, iguana, indyk, czy nawet kot nie poleci już na pokładzie samolotu jako „wsparcie emocjonalne”. Dotychczas Amerykanie pozwalali na przewóz na pokładach najróżniejszych zwierząt.
Czego nie robić na lotnisku
– Przestrzegam przed próbami obejścia tych przepisów i przekonywaniem pracowników danej linii lotniczej, już na lotnisku, że nasz pies jest przewodnikiem, bez wymaganych dokumentów – informuje Paweł Kunz, dziennikarz i ekspert rynku turystycznego. – Tuż przed pandemią w jednym z polskich portów lotniczych pojawiła się pasażerka z ważnym biletem na przelot nisko kosztową linią oraz swoim psem, używając tego właśnie argumentu. Oczywiście nie została wpuszczona na pokład samolotu: pies musi posiadać certyfikat Assistance Dogs International (ADI) lub International Guide Dog Federation (IGDF). To organy zajmujące się akredytacją organizacji szkolących psy towarzyszące na całym świecie – dodaje Kunz.