We wtorek Rada Ministrów przyjęła przepisy, które mają usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów. A co ważniejsze, w celu rozwoju energetyki, transportu i logistyki umożliwią budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
– Dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego mamy doskonałe warunki do transformacji energetycznej, a co za tym idzie, zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Czytaj więcej
Morze Bałtyckie jest wymagające, bo na dnie zalegają liczne wraki, niewybuchy czy arsenał zatopionej broni chemicznej – mówi Jacek Kozikowski, radca prawny z kancelarii Kochański & Partners, która zapewniała obsługę prawną Baltic Pipe. Innowacyjność polega na tym, że część inwestycji w Danii zostanie sfinansowana ze środków Gaz-System – dodaje Wojciech Wrochna, prawnik w tej samej kancelarii.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym, np. noktowizorów czy lornetek, produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców.
Dyrektorzy urzędów morskich zyskają możliwość zarządzania testami bezzałogowych statków powietrznych. Będą też mogli efektywniej sprawować nadzór nad statkami pod kątem wymagań dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów pracy marynarzy.