Pandemia pokazała pracownikom ich cyfrowe braki

W badaniu, które objęło 19 krajów, w tym czołowe gospodarki świata, tylko czterech na dziesięciu pracowników oceniło, że ma kompetencje cyfrowe potrzebne w obecnej pracy.

Publikacja: 01.02.2022 14:34

Pandemia pokazała pracownikom ich cyfrowe braki

Foto: Adobe Stock

Chociaż dwie trzecie pracowników jest przekonanych, że umiejętności cyfrowe są już niezbędne do osiągnięcia zawodowego sukcesu, to większość musi dopiero zdobyć te kompetencje, które są i będą potrzebne w pracy - wynika z raportu firmy Salesforce, która opublikowała swój Globalny Indeks Umiejętności Cyfrowych (Global Digital Skills Index).

Powstał on w oparciu o opinie 23,5 tys. pracowników z 19 krajów - w tym z USA, Kanady, Brazylii, Indii, Japonii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec (niestety nie uwzględniono Polski) - którzy zgłosili swoją gotowość do zdobycia kluczowych umiejętności cyfrowych potrzebnych w pracy.

Profil na FB to za mało

Okazało się, że pandemia, która radyklanie przyspieszyła cyfryzację większości firm i wielu miejsc pracy, pokazała także znaczący niedobór umiejętności cyfrowych pracowników. Tylko 40 proc. badanych uważa, że ma te kompetencje na poziomie potrzebnym teraz w ich pracy, w tym jedynie 17 proc. respondentów uważa się za „zaawansowanych”. Prawie połowa (49 proc.) nadal ocenia siebie jako „początkujących” w tym obszarze. Tylko co trzeci pracownik ocenia, że posiada umiejętności cyfrowe wystarczające w perspektywie pięciu kolejnych lat. Chociaż 51 proc. uczestników badania chce zdobywać nowe umiejętności, które pomogą im w rozwoju kariery, to jedynie 28 proc. intensywnie szkoli się w tym zakresie, a jeszcze mniej 27 proc. czuje się dobrze przygotowanych do ich zdobywania.

Jak zaznaczają autorzy badania, ostatnie dwa lata rosnącego udziałem zdalnej komunikacji i cyfryzacji pracy, zweryfikowały kompetencje cyfrowe, które wcześniej były często utożsamiane ze sprawnym korzystaniem z mediów społecznościowych i poruszaniem się w sieci. Okazało się, że biegłość w obsłudze Facebooka, Tik-Toka czy konta w banku, niekoniecznie przekładają się na umiejętności cyfrowe potrzebne w miejscu pracy i niezbędne przedsiębiorstwom do zapewnienia sprawnego działania, odporności i rozwoju.

O jakie umiejętności chodzi? Z danych Salesforce wynika, że najważniejsze kompetencje cyfrowe potrzebne firmom obecnie i w ciągu najbliższych pięciu lat są te związane z technologiami współpracy, w tym np. Slackiem.

Cyfrowa luka w pokoleniu Z

Uświadomioną już lukę kompetencyjną widać również wśród przedstawicieli internetowego pokolenia Z, czyli obecnych 20-latków. O ile ponad dwie trzecie badanych z tej grupy wskazało, że ma „zaawansowane” umiejętności w zakresie mediów społecznościowych, o tyle jedynie 31 proc. uważa, że posiada „zaawansowane” umiejętności w zakresie cyfrowego miejsca pracy. Wśród badanych młodych pracowników z Zachodniej Europy ta luka jest jeszcze większa, bo 82 proc. z nich wysoko ocenia swoje umiejętności w zakresie mediów społecznościowych, a tylko co czwarty czuje się przygotowany do zdobycia umiejętności cyfrowych potrzebnych w miejscu pracy w ciągu najbliższych pięciu lat.

Peter Schwartz, wiceprezes ds. planowania strategicznego i dyrektor ds. rozwoju, Salesforce zwraca uwagę na wyraźny rozdźwięk pomiędzy wprowadzanymi innowacjami a umiejętnościami niezbędnymi do korzystania z nich. Jak dodaje, chociaż do zjawisko nie jest niczym nowym, to nowością jest zakres tych innowacji, ich rozpowszechnienie i to, jak bardzo zakorzeniły się w każdym aspekcie życia.

Zdaniem ekspertów Salesforce, to przedsiębiorstwa mają do odegrania kluczową rolę w rozwiązaniu palącego problemu niedoboru umiejętności cyfrowych. Firmy mogą stworzyć solidne podstawy dla zmian poprzez ponowne przeanalizowanie swoich programów edukacji i szkoleń, zrównoważone inwestycje i aktywną współpracę. Bardziej niż kiedykolwiek muszą ściśle współpracować z rządami, partnerami i lokalnymi społecznościami. Współpraca jest kluczem do zapewnienia odpowiednich szkoleń i możliwości rekrutacji, aby sprostać cyfrowemu zapotrzebowaniu i w równym stopniu dotrzeć do wszystkich grup społecznych - podkreślają autorzy raportu.

Chociaż dwie trzecie pracowników jest przekonanych, że umiejętności cyfrowe są już niezbędne do osiągnięcia zawodowego sukcesu, to większość musi dopiero zdobyć te kompetencje, które są i będą potrzebne w pracy - wynika z raportu firmy Salesforce, która opublikowała swój Globalny Indeks Umiejętności Cyfrowych (Global Digital Skills Index).

Powstał on w oparciu o opinie 23,5 tys. pracowników z 19 krajów - w tym z USA, Kanady, Brazylii, Indii, Japonii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec (niestety nie uwzględniono Polski) - którzy zgłosili swoją gotowość do zdobycia kluczowych umiejętności cyfrowych potrzebnych w pracy.

Pozostało 84% artykułu
Praca
Kontrowersyjna oferta pracy Mentzena. Ponad normę i bez work-life balance
Praca
Szefowie nie mogą już liczyć na ponowne zapełnienie biur
Praca
Świat na walizkach – prawie miliard chętnych do emigracji
Praca
Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań