Chociaż dwie trzecie pracowników jest przekonanych, że umiejętności cyfrowe są już niezbędne do osiągnięcia zawodowego sukcesu, to większość musi dopiero zdobyć te kompetencje, które są i będą potrzebne w pracy - wynika z raportu firmy Salesforce, która opublikowała swój Globalny Indeks Umiejętności Cyfrowych (Global Digital Skills Index).
Powstał on w oparciu o opinie 23,5 tys. pracowników z 19 krajów - w tym z USA, Kanady, Brazylii, Indii, Japonii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec (niestety nie uwzględniono Polski) - którzy zgłosili swoją gotowość do zdobycia kluczowych umiejętności cyfrowych potrzebnych w pracy.
Profil na FB to za mało
Okazało się, że pandemia, która radyklanie przyspieszyła cyfryzację większości firm i wielu miejsc pracy, pokazała także znaczący niedobór umiejętności cyfrowych pracowników. Tylko 40 proc. badanych uważa, że ma te kompetencje na poziomie potrzebnym teraz w ich pracy, w tym jedynie 17 proc. respondentów uważa się za „zaawansowanych”. Prawie połowa (49 proc.) nadal ocenia siebie jako „początkujących” w tym obszarze. Tylko co trzeci pracownik ocenia, że posiada umiejętności cyfrowe wystarczające w perspektywie pięciu kolejnych lat. Chociaż 51 proc. uczestników badania chce zdobywać nowe umiejętności, które pomogą im w rozwoju kariery, to jedynie 28 proc. intensywnie szkoli się w tym zakresie, a jeszcze mniej 27 proc. czuje się dobrze przygotowanych do ich zdobywania.
Jak zaznaczają autorzy badania, ostatnie dwa lata rosnącego udziałem zdalnej komunikacji i cyfryzacji pracy, zweryfikowały kompetencje cyfrowe, które wcześniej były często utożsamiane ze sprawnym korzystaniem z mediów społecznościowych i poruszaniem się w sieci. Okazało się, że biegłość w obsłudze Facebooka, Tik-Toka czy konta w banku, niekoniecznie przekładają się na umiejętności cyfrowe potrzebne w miejscu pracy i niezbędne przedsiębiorstwom do zapewnienia sprawnego działania, odporności i rozwoju.
O jakie umiejętności chodzi? Z danych Salesforce wynika, że najważniejsze kompetencje cyfrowe potrzebne firmom obecnie i w ciągu najbliższych pięciu lat są te związane z technologiami współpracy, w tym np. Slackiem.