Dla Polaków był to czas wyzwań na wielu płaszczyznach. Nadwątlone zostało nasze poczucie bezpieczeństwa finansowego, wiele osób musiało niespodziewanie zmierzyć się z większym wykorzystaniem cyfrowych narzędzi w życiu codziennym, a także z godzeniem obowiązków prywatnych i zawodowych w przestrzeni domowej. To ostatnie było szczególnie trudne dla osób wychowujących dzieci. Aż trzech na czterech rodziców doświadczyło problemów związanych z godzeniem obowiązków rodzinnych i zawodowych – niekiedy na tyle poważnych, że ponad jedna czwarta zdecydowała się na rezygnację z pracy któregoś z członków rodziny lub na urlop opiekuńczy.
Pandemia i home office wzmocniły też w Polakach poczucie osamotnienia. Niemal połowa osób, które przeszły na pracę całkowicie zdalną, boleśnie odczuła izolację społeczną – wynika z badań Nationale-Nederlanden. Przy czym problem ten w większej skali dotyka kobiet, które znacznie częściej niż mężczyźni (60 do 40 proc.) odczuwają pogorszenie swej kondycji psychicznej. Wśród pracowników, którzy przez cały okres pandemii wykonywali swoje obowiązki zawodowe stacjonarnie, na poczucie izolacji społecznej wskazała jedna trzecia ankietowanych.
– Gdy przyszło nam zmierzyć się z kolejnymi trudnościami, coraz bardziej obciążającymi nas fizycznie i psychicznie, pojawiło się poczucie stresu i spowodowanego nim spadku efektywności – komentuje Tomasz Chaciński z Worksmile. – Po pierwszych miesiącach wytężonej pracy, wspólnego wysiłku wkładanego w utrzymanie ciągłości biznesu, pracownicy dotkliwie odczuli skutki nadmiernego przeciążenia. Musieli zmierzyć się z konsekwencjami wynikającymi z konieczności wypełniania zbyt wielu obowiązków, godzenia życia zawodowego z prywatnym, a także wyniszczającego psychicznie poczucia izolacji – zaznacza Chaciński.
Z deklaracji uczestników badania NN wynika, że niewielu z nich mogło liczyć w czasie pandemii na wsparcie przełożonego. Aż dwie trzecie respondentów stwierdziły, że ich pracodawca nie wprowadził żadnych dodatkowych udogodnień, a jeśli już to zrobił, to zwykle oferował wsparcie techniczne i sprzętowe.
Znacznie mniej osób mogło skorzystać z dodatkowej pomocy, która obejmowała m.in. prywatną opiekę medyczną, wsparcie psychologiczne czy ubezpieczenia na życie.
– Ubiegły rok dla wielu firm był sprawdzianem z zaangażowania i odpowiedzialności względem osób zatrudnionych. Deklaracje ankietowanych pokazują, że wciąż wiele z nich ignoruje wyzwania związane z troską o kondycję psychiczną pracowników – zaznacza Ewa Dąbrowska.