Sondaż. Duże poparcie dla kontynuacji prac nad CPK

Niemal 60 proc. ankietowanych chce, by rząd Donalda Tuska nadal budował CPK. Wokół nowego lotniska i jego infrastruktury toczy się polityczna i społeczna debata.

Aktualizacja: 14.02.2024 06:04 Publikacja: 14.02.2024 03:00

Realizacja planu budowy CPK była jednym z tematów Rady Gabinetowej zwołanej przez prezydenta Andrzej

Realizacja planu budowy CPK była jednym z tematów Rady Gabinetowej zwołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę

Foto: PAP, Radek Pietruszka

– Rozmawialiśmy na temat realizowanych i planowanych największych inwestycji rozwojowych w Polsce- transformacji energetycznej, czyli budowy w Polsce elektrowni atomowych, CPK, modernizacji polskiej armii, rozwoju polskich portów morskich- powiedział prezydent Andrzej Duda po posiedzeniu Rady Gabinetowej. Podczas posiedzenia rządu z głową państwa temat Centralnego Portu Komunikacyjnego był jednym z kluczowych, a prezydent mówił, że zależy mu, żeby inwestycje były realizowane, bo „takie inwestycje mają dla rozwoju Polski charakter fundamentalny".

Czytaj więcej

Sondaż. Kto chce kontynuacji budowy CPK?

Z sondażu IBRIS przeprowadzonego na zlecenie „Rzeczpospolitej” wynika, że aż 36,1 proc. ankietowanych „zdecydowanie” opowiada się za kontynuacją budowy CPK w Baranowie, 22,1 proc. „raczej” tego chce, co łącznie daje 58,2 proc. odpowiedzi "za" kontynuajcę inwestycji. Przeciwników inwestycji jest mniej. 8 proc. „raczej” nie zgadza się z tym, by dalej budowano lotnisko, a 15,2 proc. nie chce tego w zdecydowany sposób, łącznie – 23,2 proc. 18,5 proc. ankietowanych na ma zdania na temat projektu.

Co o budowie CPK sądzą wyborcy partii politycznych?

Najwięcej zwolenników budowy projektu jest wśród wyborców PiS, aż 76 proc.. Z kolei wśród wyborców Koalicji Obywatelskiej 31 proc. chce kontynuacji, przeciwnego zdania jest 44 proc. ankietowanych. Aż 85 proc. wyborców Trzeciej Drogi chce kontynuacji budowy, podobnego zdania jest tylko 21 proc. wyborców Lewicy.

Rzeczpospolita

CPK to planowany port przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma powstać lotnisko. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć wykupiono pod tę inwestycję 1250 ha, gdzie odbywają się przeprowadzki, rozbiórki i odwierty. W skład CPK ma też wejść: 450 km linii kolejowych, węzeł komunikacyjny przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju. Mają one umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż dwie i pół godziny. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. W 2023 r. spółka CPK przekształciła się w grupę kapitałową, w skład której wchodzi m.in. PPL, zarządca Lotniska Chopina w Warszawie.

Ile kosztowała dotąd budowa CPK?

Projekt kosztował dotychczas 2,7 mld zł. W 2023 r. w spółce zatrudnionych było 755 osób, a kwota wynagrodzeń brutto wyniosła 120 mln zł, bez wynagrodzeń członków zarządu i rady nadzorczej (plus 11 mln). Kwota wynagrodzeń na rok 2024, przy zatrudnieniu 749 osób, to 131 mln zł brutto – także bez wynagrodzeń członków zarządu i rady nadzorczej. Pensje ze spółki otrzymywało dziewięciu pełnomocników regionalnych ds. linii kolejowych – 2,1 mln zł.

CPK

CPK

PAP

Projekt budzi dyskusje, ma swoich zwolenników i przeciwników nie tylko wśród ekspertów, ale i polityków. – Projekt CPK od początku jest prowadzony bez zrozumienia wagi tego gigantycznego przedsięwzięcia dla Polski. Brak spójnego strategicznie podejścia i prowadzenie projektu CPK jako zbioru niezależnych projektów kolejowo-lotniczo-infrastrukturalnych w szczerym polu wywołują zasadne protesty różnych grup społecznych, władz regionalnych czy zarządców infrastruktury. W erze post-Covid, w realiach wojny w Ukrainie obserwujemy generalną zmianę trendów transportowych oraz modeli biznesowych. LOT-u oba te zjawiska dotykają w sposób okrutny ze względu na geograficzne położenie oraz zaniechania w rozwoju wewnętrznym – mówi nam Marcin Celejewski, ekspert rynku lotniczego, były prezes LOT-u i b. wiceprezes Qatar Airways.

Zapowiadany przez Macieja Laska, pełnomocnika rządu ws. CPK, audyt rozpocznie się w marcu tego roku. A jego wyniki mają być znane opinii publicznej – zgodnie z deklaracjami samego Laska – jeszcze w tym półroczu.

–współpraca Danuta Walewska

– Rozmawialiśmy na temat realizowanych i planowanych największych inwestycji rozwojowych w Polsce- transformacji energetycznej, czyli budowy w Polsce elektrowni atomowych, CPK, modernizacji polskiej armii, rozwoju polskich portów morskich- powiedział prezydent Andrzej Duda po posiedzeniu Rady Gabinetowej. Podczas posiedzenia rządu z głową państwa temat Centralnego Portu Komunikacyjnego był jednym z kluczowych, a prezydent mówił, że zależy mu, żeby inwestycje były realizowane, bo „takie inwestycje mają dla rozwoju Polski charakter fundamentalny".

Pozostało 88% artykułu
Polityka
Współpracownicy Donalda Trumpa u Rafała Trzaskowskiego. O czym rozmawiali?
Polityka
Jacek Nizinkiewicz: Hołownia na prezydenta niezależny od kasy PSL i z błogosławieństwem Tuska
Polityka
Podcast "Rzecz w tym": Czy polska gospodarka zmierza w stronę kryzysu?
Polityka
Czy w deklaracji Hołowni jest drugie dno? Tak sądzi część działaczy jego partii
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Polityka
Wątpliwy dyplom MBA prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje