Wszystko przez unijną dyrektywę DAC-7, czyli szóstą poprawkę unijnej „Dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej”. Ma ona ograniczyć problem unikania opodatkowania dochodów pochodzących z działalności wykonywanej za pośrednictwem platform cyfrowych. Dyrektywa ujednoliciła obowiązki sprawozdawcze platform w zakresie zgłaszania dochodów uzyskiwanych przez podatników i ułatwiła wymianę informacji pomiędzy różnymi krajami Wspólnoty.
Państwa członkowskie Unii Europejskiej miały obowiązek wdrożenia dyrektywy DAC7 do wewnętrznego porządku prawnego do 1 stycznia 2023 r. Polska do dziś nie dokonała implementacji, choć pierwsze raporty powinny zostać złożone do końca stycznia 2024 r. Taki termin przewiduje też najnowsza wersja projektu ustawy z 11 maja 2023 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że przewidziane jest raportowanie wstecz, za okres sprzed implementacji dyrektywy DAC7. Budzi to zresztą uzasadnione wątpliwości co do zgodności z podstawowymi zasadami prawodawstwa.
Nie tylko platformy z UE
Kancelaria prawna Aventum, na którą powołuje się Zetka, informuje, że nowe obowiązki sprawozdawcze będą dotyczyły zarówno popularnych platform sprzedażowych działających w Unii Europejskiej, jak i tych, którzy nie mają w państwie członkowskim ani swojego miejsca zarządu, ani stałego zakładu.
Jak czytamy na stronie lubelskiej firmy doradztwa podatkowego „Doradca”, ważną informacją jest, że jeśli operator platformy spełnia warunki uznania go za raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej jednocześnie w więcej niż jednym państwie członkowskim, może wybrać jedno państwo, w którym będzie wypełniał obowiązki. Taki wybór wymaga poinformowania służb skarbowych pozostałych państw członkowskich. Ponieważ jednak Polska nie wdrożyła dyrektywy DAC7, raporty na razie nie trafią do fiskusa w Polsce.
Okazjonalna sprzedaż raczej nie trafi do raportu
Według „Doradcy”, nowe obowiązki sprawozdawcze obejmą podmioty oferujące sprzedawcom i usługodawcom możliwość nawiązania kontaktu z potencjalnymi nabywcami w ramach swojego oprogramowania. Chodzi o platformy, za pośrednictwem których możliwa jest: