Możliwość wspólnego rozliczenia się z dzieckiem przez osobę samotnie je wychowującą funkcjonowała w prawie w zasadniczo niezmienionym kształcie od lat 90. Polegała na tym, że na wniosek w rocznym zeznaniu podatkowym dana osoba mogła określić podatek w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy swoich dochodów podlegających opodatkowaniu.
Wprowadzony od 1 stycznia tego roku Polski Ład odebrał możliwość preferencyjnego opodatkowania, a w zamian wprowadzono ulgę 1500 zł na dziecko.
Po licznych protestach rząd zadeklarował powrót do dotychczasowych zasad.
Założono, że osoba samotnie wychowująca dzieci może na wniosek w rocznym zeznaniu podatkowym określić podatek w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów.
Jak zauważa Rzecznik Praw Obywatelskich, projekt, jaki ostatecznie wpłynął do Sejmu, został istotnie zmodyfikowany. Dodano bowiem, że podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci w przypadku gdy przynajmniej jedno z dzieci ma orzeczoną niepełnosprawność na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast w pozostałych przypadkach podatek ma być określany jako iloczyn 1,5 oraz wysokości podatku obliczonego od dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci podzielonych przez 1,5. Poprawki sejmowe zostały odrzucone.