Moralność płatnicza najemców. Jak wpływa na rynek mieszkań?

Niemal co drugiemu najemcy zdarzyło się spóźnić z płatnościami za mieszkanie. Wynajmujący uważają jednocześnie, że czynsz trzeba płacić na czas.

Publikacja: 20.08.2024 12:34

Trzech na czterech najemców uważa, że niepłacenie czynszu w terminie jest złą praktyką i świadczy o

Trzech na czterech najemców uważa, że niepłacenie czynszu w terminie jest złą praktyką i świadczy o nieuczciwości najemcy

Foto: Adobe Stock

aig

- W hierarchii opłat czynsz za wynajmowane mieszkanie jest dla Polaków priorytetem – przed rachunkami za media czy ratą kredytu. Zdecydowana większość najemców (94 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że czynsz za najem trzeba zawsze płacić – wynika z raportu „Moralność płatnicza najemców i najemczyń w Polsce” opracowanego przez Politykę Insight i simpl.rent, polsko-brytyjski startup oferujący narzędzia do weryfikacji najemców.

Czytaj więcej

Najem mieszkań. Tanio nie jest. Rentowność inwestycji lekko wzrosła

Zaleganie z czynszem to zła praktyka

Trzech na czterech najemców uważa, że niepłacenie czynszu w terminie jest złą praktyką i świadczy o nieuczciwości najemcy.

- Jednak aż 45 proc. najemców w Polsce przyznaje, że zdarzyło im się nie zapłacić czynszu na czas. Choć dla zdecydowanej większości miało to charakter incydentalny, niemal co piąty najemca (18 proc.) nie zdążył z płatnością wielokrotnie – wskazują autorzy raportu.

– Transakcje na rynku najmu, mimo że o mniejszej wartości niż te na rynku sprzedaży nieruchomości, wciąż opiewają na znaczące kwoty, które sięgają kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie – mówi Piotr Pajda, założyciel simpl.rent. - Zachowania najemców mają zatem duży wpływ na stabilność finansową wynajmujących oraz na cały ekosystem rynku najmu, w tym na podaż mieszkań i aktywność inwestujących w nieruchomości na wynajem – podkreśla.

I dodaje, że badania wskazują, że Polacy teoretycznie cechują się "wysoką moralnością płatniczą”. – Są zdecydowani, że czynsz należy płacić na czas. Aż trzech na czterech respondentów uważa, że niepłacenie czynszu w terminie jest złą praktyką i świadczy o nieuczciwości. Jednak to sfera deklaracji. Niemal co drugi najemca przyznaje jednocześnie, że zdarza mu się nie płacić na czas. W większości przypadków jest to incydent, ale co piąta pytana osoba (18 proc.) twierdzi, że nie zdążyła z płatnością nawet kilka razy – wskazuje. - Co prawda ponad połowa osób (55 proc.) zadeklarowała, że dotychczasowe opóźnienia w płatnościach nie trwały dłużej niż tydzień, to jednak nawet co trzeci (36 proc.) najemca spóźnił się z płaceniem nawet o miesiąc. Opóźnienie ponad miesiąc było udziałem co dziesiątej osoby spośród spóźniających się z płatnością.

Można się spóźnić z opłatą za mieszkanie, ale trzeba to uzasadnić

Autorzy raportu podają, że dla zdecydowanej większości (84 proc.) najemców w Polsce jednorazowe opóźnienie jest wybaczalne. - Powinno być jednak dobrze uzasadnione. Za dobre uzasadnienie spora część zapytanych uznaje wyjątkowe, nierzadko bardzo stresujące wydarzenia dotyczące ich samych lub bliskich, takie jak: utrata pracy lub źródła dochodu (64 proc.), wydatki związane ze zdrowiem własnym lub członka rodziny (49 proc.) bądź nagły wydatek wymagający niezbędnego pokrycia, np. awaria samochodu czy komputera (37 proc.) – podają autorzy raportu. - ⁠W badaniu widać także rosnące znaczenie czworonożnych członków rodziny – wydatki na pupila to uzasadniony powód opóźnień w płatności za najem dla co dziesiątego najemcy (10 proc.). Ankietowani tym częściej są skłonni do spóźnienia się z opłaceniem czynszu, im większą część ich dochodu pochłania pokrycie najmu. Niespodziewane wydatki bardziej zagrażają ich płynności finansowej.

– Z badania wynika, że niski standard wynajmowanego mieszkania nie jest uznawany za dopuszczalne uzasadnienie niepłacenia czynszu na czas - zauważa Adam Czerniak, dyrektor ds. badań w Polityce Insight. - Jednak relatywnie często za usprawiedliwienie niepłacenia czynszu w Polsce przyjmowane jest złe zachowanie wynajmującego, który na przykład nie dotrzymuje uzgodnionych terminów w kwestii niezbędnych napraw w mieszkaniu lub w częściach wspólnych. To pokazuje jak istotne z punktu widzenia relacji pomiędzy najemcą i wynajmującym – także w tak podstawowym wymiarze obejmującym płatność czynszu najmu – jest wzajemne zaufanie.

Czytaj więcej

Polak na wynajmowanym. Czasem z przymusu

Z raportu wynika, że nie najlepsze relacje najemcy z właścicielem mieszkania wpływają na „moralność płatniczą” lokatora. I te relacje trzeba poprawić.

– Wprowadziliśmy nowe narzędzie weryfikacji najemców - certyfikat najemcy, który z jednej strony zapewnia ochronę prywatności danych finansowych najemców, a z drugiej umożliwia wynajmującym podejmowanie decyzji na podstawie rzetelnych informacji na temat wiarygodności potencjalnych klientów – mówi Piotr Pajda. - We współpracy z PZU wprowadziliśmy ubezpieczenie płatności czynszu.

Badanie grupy 506 najemców przeprowadziła pracownia WiseRabbit na zlecenie Polityki Insight i simpl.rent.

- W hierarchii opłat czynsz za wynajmowane mieszkanie jest dla Polaków priorytetem – przed rachunkami za media czy ratą kredytu. Zdecydowana większość najemców (94 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że czynsz za najem trzeba zawsze płacić – wynika z raportu „Moralność płatnicza najemców i najemczyń w Polsce” opracowanego przez Politykę Insight i simpl.rent, polsko-brytyjski startup oferujący narzędzia do weryfikacji najemców.

Zaleganie z czynszem to zła praktyka

Pozostało 92% artykułu
Nieruchomości
Coliving. Noli Studios z mieszkaniami w Gdańsku
Raporty ekonomiczne
Czy najem mieszkań zdrożeje? Czynsze niby stoją, ale robi się gorąco. Inwestować?
Nieruchomości mieszkaniowe
Mniej chętnych na mieszkania. Ale wielkich przecen nie ma
Nieruchomości
Polak na wynajmowanym. Czasem z przymusu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nieruchomości
Wynajem mieszkania tańszy niż zakup na kredyt