Lokum
Budujący głównie we Wrocławiu deweloper w I kwartale br. sprzedał (A) 70 mieszkań, o 55 proc. mniej rok do roku i o 53 proc mniej kwartał do kwartału. Na koniec marca zawartych było zaledwie 15 umów rezerwacyjnych – o 79 proc. mniej niż rok wcześniej. W całym 2024 r. spółka liczy się ze skurczeniem sprzedaży do 350 mieszkań wobec 706 w ubiegłym.
Na koniec marca w ofercie były 372 lokale, z czego 223 gotowe do odbioru.
- W I kwartale br. zanotowaliśmy duży spadek sprzedaży, ale zgodny z naszymi przewidywaniami. Z uwagi na przedłużające się oczekiwania na uzyskanie nowych pozwoleń na budowę nasza oferta jest dziś skromna, a szybkie jej poszerzenie nie wydaje się prawdopodobne – skomentował prezes Bartosz Kuźniar. - Mamy nadzieję na uruchomienie nowego projektu dopiero pod koniec roku. Niestety skutkuje to tym, że w jeszcze większym stopniu musimy koncentrować naszą uwagę na dostosowaniu cen i tempa sprzedaży do wielkości aktualnie posiadanej oferty. Problem ten dotyka wielu deweloperów, szczególnie średniej i mniejszej wielkości. Zapewne, gdyby urzędy pracowałyby sprawniej, ceny mieszkań byłyby niższe, gdyż w mniejszym stopniu stałe koszty działalności miałyby na nie wpływ. W tym roku oczekujemy sprzedaży około 350 lokali, czyli o połowę mniej niż w zeszłym roku, przy niewiele niższym zatrudnieniu i dużych kosztach stałych spółki związanych z przygotowaniem nowych inwestycji – dodał.
Marvipol
Skoncentrowana na Warszawie spółka w I kwartale br.
sprzedała (B) 144 mieszkania, o prawie 35 proc. więcej rok do roku i o 28 proc.
mniej kwartał do kwartału. Wartość sprzedanych lokali szacowana jest na 121,6
mln zł, o 51 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wikana
Spółka budująca w południowo-wschodniej Polsce sprzedała
(A) 41 mieszkań, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej, ale i o 58 proc. mniej niż
w IV kwartale ub.r.
Dom Development
Budująca w czterech aglomeracjach grupa w I kwartale br. sprzedała (B) 1011 mieszkań, o prawie 11 proc. więcej rok do roku i o ponad 3 proc. więcej kwartał do kwartału. 422 lokali deweloper sprzedał w Warszawie, 267 w Trójmieście, 203 we Wrocławiu, a 119 na najmłodszym krakowskim rynku.
- Po bardzo udanym dla grupy 2023 r. sytuacja na rynku mieszkaniowym w pierwszych miesiącach 2024 r. dalej sprzyja osiąganiu wysokich wyników sprzedaży przez naszą organizację – dewelopera o ugruntowanej pozycji, silnej marce, cieszącego się dużym zaufaniem klientów i dysponującego atrakcyjną ofertą. I kwartał br. był piątym z rzędu, w którym sprzedaż netto przekroczyła 900 lokali – wskazał prezes Jarosław Szanajca. – Mimo wygaśnięcia programu „Bk” popyt na mieszkania oferowane przez grupę pozostaje silny. Zdecydowaną większość zawieranych umów stanowią obecnie transakcje gotówkowe, ich udział w I kwartale br. wynosił 56 proc. wobec średnio 59 proc. w całym 2023 r. W II połowie br. popyt na mieszkania może zostać dodatkowo wzmocniony przez nowy rządowy program. Głównym wyzwaniem rynku pozostaje ograniczona podaż nowych mieszkań. Biorąc pod uwagę sprzyjającą sytuację rynkową, duży bank ziemi oraz liczne projekty wprowadzone już do sprzedaży oraz przygotowywane do uruchomienia w 2024 r., celem grupy jest wzrost liczby sprzedanych mieszkań w porównaniu z 2023 r., czyli 3906 lokali – niezależnie od tego, czy i kiedy zapowiadany program rządowy zostanie uruchomiony – dodał.
Atal
Budujący w siedmiu aglomeracjach deweloper sprzedał (A) 730 mieszkań, o 82 proc. więcej niż rok wcześniej oraz 22 proc. mniej niż w IV kwartale ub.r., który dla spółki był akurat w zeszłym roku najlepszy. W styczniu Atal znalazł nabywców na 289 mieszkań, w lutym 225, a w marcu 216. Na koniec kwartału aktywne były 373 umowy rezerwacyjne wobec 476 na koniec grudnia 2023 r..
Firma podtrzymuje plan sprzedaży w całym roku około 3 tys. mieszkań wobec 2,8 tys. w 2023 r.
- Zgodnie z naszymi przewidywaniami w I kwartale 2024 r. osiągnęliśmy zdecydowanie większą sprzedaż rok do roku oraz zbliżoną do wyników z II i III kwartału 2023 r. IV kwartał ub.r. był wyjątkowym okresem, a przez to niemiarodajnym, ze względu na zamknięcie programu „Bk 2 proc”. Klienci pozostają aktywni na rynku mieszkaniowym, popyt jest duży i stabilny. Dodatkowymi czynnikami stymulującym mogą okazać się zarówno obniżki stóp procentowych w drugiej połowie roku, jak również uruchomienie nowego rządowego wsparcia dla kupujących mieszkanie. W związku z planowanym rządowym programem postanowiliśmy wprowadzić do naszej oferty własne rozwiązanie „Decyzja na raty”, które gwarantuje nabywcom niezmienną cenę lokalu, a wydłuża cały proces decyzji zakupowych aż do jesieni br.– skomentował Zbigniew Juroszek, prezes Atalu.